ANALYS: Volvo V60 Twin Engine är för lite bil för pengarna

Volvos hybridversion av V60 lanserades för sex år sedan och var då världens första plug-in hybrid som kombinerade dieselmotor på framhjulen och elmotor på bakhjulen, därav namnet Twin Engine. Vi har tagit reda på vad Europas biljournalister anser om Volvos ”tvillingmotorn”.

Man kan lätt missta Volvo V60 Twin Engine för en vanlig V60 då det är väldigt lite som skiljer dem åt. För ett otränat öga avslöjar bara laddluckan att det här faktiskt är en plugg-in hybrid men de mer initierade upptäcker bland annat att nya fälgar och en extra kromlist baktill skiljer modellerna åt.

Volvo har satsat på tre olika körlägen till sin V60 Twin Engine – Pure, Hybrid och Power. Men trots att de olika körlägena vittnar om möjligheterna till en dynamisk körupplevelse är inte recensenterna särskilt förtjusta efter att ha testkört bilen.

”En vanlig V60 är inte på något sätt en spännande bil att köra, den prioriterar komfort framför körupplevelsen med en tung styrning. Den extra vikten från Twin Engines batterier och fyrhjulsdrift försämrar faktiskt körupplevelsen och den något slöa automatiska växellådan gör inte saken bättre” – carbuyer.co.uk

Vidare hävdar carbuyer.co.uk dock att modellen fungerar bättre på motorvägen, mycket tack vare komforten, men vikten är på det stora hela ett problem och andra testare har också reagerat. Sajten gronabilister.se skriver att en fullastad Twin Engine är tyngre än många SUV:ar, vilket påverkar körningen negativt.

”Fjädringen och stötdämparna är hårdare satta för att klara extravikten. Det ger en bil som svänger ovilligt, häver sig tungt och slår hårt ner i gropar på vägen. Det är ingen behaglig upplevelse och känns inte premium alls.”

Även autoexpress.co.uk instämmer i den något obekväma och tröga körupplevelsen. I kombination med det höga priset, som vi kommer att ta upp senare, får Twin Engine svårt att mäta sig med konkurrenter som exempelvis BMW 3-Serien och Audi A4.

Som tidigare nämt är motorn i en Twin Engine just en tvillingmotor som kombinerar diesel och elmotor. Räckvidden för elmotorn är enligt Volvos egen utsago strax under 50 kilometer när körningen är inställd på ’Pure mode’ men flera testare vittnar om att räckvidden inte håller vad den lovar – vilket är vanligt när det gäller bilar som drivs enbart eller delvis på el.

”Elmotorn erbjuder en räckvidd på runt 50 kilometer på enbart el men du kommer med stor sannolikhet inte att komma i närheten av det” – rac.co.uk

Om du använder dig av AC:n försämras bilens räckvidd kraftigt, precis som på många andra hybrid-modeller, påpekar carbuyer.co.uk. En annan faktor som försämrar räckvidden är det faktum att dieselmotorn har en ovana att ta över från elmotorn – även i ’Pure mode’.

”Volvo uppger fem mils räckvidd på el men vi kommer aldrig i närheten av det. […] 25-30 km är mer rimligt med normal körning, lastad bil och värmen på.” – gronabilister.se

Det tar fem timmar att ladda batteriet fullt i ett vanligt hushållsuttag och modellen förbrukar ungefär 0,6 liter per mil vid landsvägskörning. En siffra som inte imponerar i jämförelse med exempelvis en vanlig V60, som dessutom också är miljöbilsklassad. Twin Engine har dessutom en tank som endast rymmer 40 liter så tillsammans med den begränsade sträckan du kan köra med el blir den övergripande räckvidden inte särskilt lång.

Interiören är, till skillnad från många andra miljöbilar, ganska vanlig men åsikterna går isär något vid frågan om den är snygg och funktionell. Sajten autoexpress.co.uk är inte imponerade och anser att interiören präglas av ”en märklig kombination av gammalt och nytt”. Även om modellen kan erbjuda en del modern utrustning som satellit-navigation, anpassningsbar farthållare och automatiska strålkastare tycker autoexpress.co.uk att Twin Engines interiör känns daterad. Andra testsajter, som carbuyer.co.uk, hyllar interiören och tar upp den snygga invändiga designen som ett av få plus i en i övrigt skeptisk recension.

”Interiören på V60 Twin Engine är dock välgjord och snyggt designad, så där har vi åtminstone något att glädjas åt.”

En van Volvoförare blir inte överraskad när hen sätter sig i förarstolen där man möts av en klassisk V60-uppsättning. Utropstecknet hittar vi på instrumentbrädan som (mycket logiskt) lägger stort fokus på kvarvarande batteritid och hur energiförbrukningen ska minimeras.

I många hybrid- och elbilar är batteriet placerat under bagageutrymmet och Volvo V60 Twin Engine är inget undantag. Bagageutrymmet är redan begränsat i en standard V60 och i Twin Enginge försvinner ytterligare 100 liter för att få plats med både batteriet och elmotorn. Positivt är att utrymmet för passagerarna är oförändrat från en ordinarie V60 men så gott som alla recensenter tar upp det klena bagageutrymmet som en nackdel. Detta är kort och gott ingen modell för dig som frekvent färdas med större packning.

Volvo har ett bra facit när det kommer till säkerhet för deras nyare modeller. Säkerhetsmässigt gör inte Twin Engine någon besviken och med fem stjärnor på EuroNCAP får den högsta betyg, även om fotgängarskyddet lämnar lite att önska enligt testet.

Plug-in hybriden Twin Engine har sålt bra på marknader där miljöbilar premieras med förmånsvärde. Det går inte att bortse från det anmärkningsvärda höga nypriset, vilket gör att förmånsvärdet praktiskt taget är nödvändigt för att modellen ska kunna konkurrera på marknaden. Drygt 520 000 kronor får du betala för en Twin Engine och då ingår dessutom bara standardutrustning. Vill du ha en mer välutrustad bil kan du utan problem passera 600 000 kronor, vilket är avsevärt mycket dyrare än konkurrenter där du hittar utmärkta plug-in hybrider för runt 200 000 kronor mindre.

Sammantaget kan vi konstatera att biljournalisterna helt enkelt inte tycker att Volvo V60 Twin Engine är värd pengarna – även om det inte på något sätt är en dålig bil. Med anmärkningar på körupplevelsen, ett begränsat bagageutrymme och framför allt ett högt pris är intrycket att det finns en handfull andra plug-in hybrider som bilköparna bör överväga istället.

author image

Anton Unosson

Kontakta mig
logo nyteknik