ANALYS: Mini Cooper SE Countryman – inte så mini som du tror

Mini Cooper SE Countryman är den första laddhybriden som Mini någonsin tillverkat. Av allt att döma har den hippa, engelska tillverkaren lyckats bra med sitt första drag på marknaden för plug-in hybrider. Bilen får bra recensioner av Europas biljournalister och den hamnade även på en stabil åttondeplats i vårt Europaindex.

Det är inte svårt att tänka sig att Minis ungdomliga och urbana målgrupp är sugna på en mer miljövänlig version från tillverkaren. Därför kändes det logiskt när Mini presenterade sin Cooper SE Countryman. Modellen är faktiskt den största bilen som Mini någonsin tillverkat och trots att det är en plug-in hybrid har den en respektabel topphastighet på drygt 200 km/h och gör 0-100 på 6,8 sekunder.

I Cooper SE Countryman har Mini hämtat sin plattform från BMW och modellen är utrustad med en trecylindrig bensinmotor på 136 hk. Tillsammans med elmotorn på 88 hk genereras hela 224 hk vilket gör detta till en kraftfull plug-in hybrid.

Åsikterna hos testarna går isär något när modellens köregenskaper ska bedömas. Såväl carmagazine.co.uk som vibilagare.se var positiva till körupplevelsen, medan andra var mer skeptiska.

”Mini Countryman är underhållande att köra och i hybridläget upplevs den som riktigt pigg!”, skriver vibilagare.se och carmagazine.co.uk instämmer.

”Plug-in hybriden Countryman är en rytmisk och rolig bil att köra. Även om du känner av batteriets extra vikt vid hårdare inbromsning påverkar det varken svängningsförmågan eller körupplevelsen.”

Recensenten från caranddriver.com var inte riktigt lika begeistrad och hade synpunkter på just styrningen och bromsarna.

”Ibland upplevs styrningen som aningen trög och vid livligare körning känns bilen lite klumpig. SE Countrymans bromssträcka var också 17 meter längre än den vanliga Countryman som vi testat.”

På det stora hela får dock Mini Cooper SE Countryman ros när det kommer till köregenskaper, även om det fanns viss skepsis kring styrning, bromsar och de något tunnare, bränslesparande däcken.

I egenskap av miljöbil är förstås utsläpp en viktig faktor när Mini Cooper SE Countryman ska bedömas. Mini själv hävdar att modellens utsläpp ligger på cirka 2,1 l/100km, vilket man precis som med räckvidd ofta får ta med en nypa salt. Men det är fortfarande en snål bil vi har att göra med. Med ett utsläpp på mindre än 50 g CO2/km får du dessutom 20 000 kronor i miljöbilspremie från staten när du införskaffar en Mini Cooper SE Countryman.

En full laddning tar allt mellan 2,5 till 3 timmar beroende på uttag och enligt tillverkarens utsago ska du kunna köra 40 kilometer på ren el. Faktum är att vår journalist Håkan Nilsson lyckades köra 5 kilometer längre än de utlovade 40 när han testade bilen i augusti 2017. Men vid det här laget vet vi att räckvidd i en plug-in hybrid kan skifta rejält beroende på körstil och yttre förutsättningar.

När vibilagare.se testade bilen landade de på knappt 34 kilometer på ren el. Samtidigt har modellens batteri fått beröm för sin återladdning vid körning så av allt att döma är de miljömässiga aspekterna av Mini Cooper SE Countryman väl godkända.

Med tanke på att Minis målgrupp till stor del består av en yngre, urban publik vore det förvånande om designen inte höll måttet. Visserligen finns det delade åsikter om designen hos den vanliga versionen av Countryman men det vore likväl märkligt om Mini inte lyft sig ett eller några snäpp till plug-in hybriden. Av Europas journalister att döma är det också precis det som Mini har gjort.

”Medan interiören i den tidigare generationen av Countryman kändes alltför billig för dess prislapp, så är den här modellen betydligt bättre. SE Countryman är en välutrustad bil med hög materialkvalitet.” – caranddriver.com

”Interiörens design och material må vara något sämre än vissa konkurrenter men på det stora hela är det en bil med en bekväm och trevlig körmiljö som är full av karaktär.” – autocar.co.uk

Även sajten carkeys.co.uk har ett positivt omdöme om modellens interiör och fyller i att utrymmet också är bättre än förväntat.

”Mini är inte så ’mini’ längre heller. Det finns gott om utrymme i baksätet och även i bagageutrymmet, något vi inte kan säga om tidigare modeller från Mini.”

Du förlorar visserligen tio procent av det potentiella bagageutrymmet på grund av förvaringen av elmotorns batteri. 405 liter rymmer bagageutrymmet i SE Countryman och som carkeys.co.uk påpekade är det inte alls pjåkigt för en bil som i sin natur är ganska liten.

Trots den statliga rabatten i form av miljöbilspremien är nypriset på SE Countryman fortfarande relativt högt. Från 377 900 kronor får du betala för en plug-in hybrid från Mini och känslan är att just den här modellen kommer att bli en populär tjänstebil för alla stadspendlare där ute. Särskilt med tanke på det låga förmånsvärdet på drygt 1 100 kronor.  Med det sagt är SE Countryman en bra bil – riktigt bra om man ska tro carmagazine.co.uk som hyllar den som den bästa plug-in hybriden i de mindre storlekarna.

”Mini Cooper SE Countryman är på riktigt. Den har samma fördelar som den vanliga Countryman: högkvalitativ interiör, massor och karaktär och framför allt är den rolig att köra och med en hyfsad prestanda.”

Endast den vanliga varianten av Countryman är säkerhetstestad av EuroNCAP men den får full pott med fem stjärnor i betyg. Eftersom plug-in hybriden mer eller mindre är samma bil som en ordinarie Countryman lär inte säkerhetsbetyget vara sämre för den miljövänligare bilen.

En del testare har ifrågasatt modellens sammanlagda räckvidd. Den något mindre bränsletanken (cirka 35 liter) tillsammans med elmotorn ger inte särskilt bra räckvidd i jämförelse med andra modeller i klassen. Men det utmärkta batteriet till elmotorn gör sitt och det är trots allt fortfarande en Mini vi pratar om. Överlag var de flesta recensenterna eniga om att Mini Cooper SE Countryman är ett bra köp i laddhybridsklassen och en åttondeplats i vårt Europaindex för plug-in hybrider är verkligen inte fy skam!

Europaindex: 76,4 av 100 (baserat på 16 tester)

author image

Anton Unosson

Kontakta mig
logo nyteknik