ANALYS: Kia Niro ger valuta för pengarna

En av marknadens billigaste plug-in hybrider hamnade på en något överraskande tiondeplats i vårt Europaindex. Kia Niro charmade vår egen redaktion och nu ska vi ta reda på vad Europas biljournalister känner för laddhybriden från Kia.

Kia har som mål att år 2020 bli 25 procent mer miljövänliga när det kommer till bränsleförbrukning. Med ett antal nya modeller på marknaden med miljöfokus börjar den sydkoreanska biltillverkaren att närma sig sitt mål. Kia Niro är en så kallad crossover som vid första anblick är mer lik en SUV än en traditionell plug-in hybrid. Trots det något robusta utseendet och det tillhörande batteriet så väger den inte särskilt mycket med en ungefärlig vikt på 1 500 kg.

Niro drivs av en GDI-motor som ger 105 hästkrafter tillsammans med en 32 kW elmotor som är placerad under baksätet. Med körläget ’Sport’ kan man som förare ge Niro en liten annan skepnad än i det normala ’Eco’-läget. I övrigt är det en lugn och behaglig åktur i en Niro, är de flesta testarna eniga om.

”Det bästa med Kia Niro är att den är så normal. Den lägre sittande ratten innebär försämrade möjligheter till terrängkörning men det här är ändå ingen bil som ska köras off-road.” – autotrader.com

Toppfarten på 160 km/h och 0-100 på 11,5 sekunder vittnar om att Niro inte är eller har för avsikt att vara någon fartfantom. Något som däremot flera recensenter reagerade på var det något höga motorljudet. Både gronabilister.se och carwow.co.uk lade märke till den höga ljudnivån vid acceleration och när motorn sätts igång.

”Värt att ta upp är det ganska bullriga ljudet från bensinmotorn när du accelererar hårdare. Med tanke på att Niro inte är en särskilt snabb bil kan det höga motorljudet vara irriterande.” – carwow.co.uk

Enligt tillverkaren kan Niro köras 58 kilometer på ren el med ett fulladdat batteri. Det är en räckvidd som ligger i topp bland plug-in hybriderna. Som vanligt när det gäller räckvidd för eldrivna bilar får vi ta siffrorna med en nypa salt och när gronabilister.se maxade räckvidden på Niro kom de runt fyra mil på ren el. Under normala förhållanden bör man komma upp i mellan fyra och fem mils förbrukning, skriver vibilagare.se, vilket bör räcka gott och väl för en vanlig stadspendlare.

Sammanlagt, med både bränsle- och elmotorn, ligger Niros maxeffekt på relativt blygsamma 141 hästkrafter. Den som Niro tappar i kraft vinner den däremot i förbrukning. Med en förbrukning på 3,8 L/100 km vid blandad körning och ett CO2-värde på 88g/km är Niro ett miljömässigt föredöme. Laddningen av batteriet tar drygt två timmar med en laddbox och ur ett vanligt vägguttag får du vänta ungefär fyra timmar.

Niro ser förmodligen större ut än vad den egentligen är. Som vi tidigare nämnde väger den, trots sin rejäla framtoning, inte särskilt mycket. Det är naturligtvis bra med tanke på att det ger några extra kilometer av batteriets räckvidd. Många plug-in hybrider får ofta ett begränsat bagageutrymme på grund av batteriets placering (som oftast sitter där bak) men Niro kan stoltsera med 427 liters kapacitet – ungefär samma kapacitet som Niros vanliga hybridmodell.

”Trots ett mycket större batteri har plug-in hybriden i stort sett samma volym och bagageutrymme som den vanliga hybridmodellen” – greencarreports.com

Niro mäter 4,3 meter lång, 1,8 meter bred och 1,5 meter hög, vilket är något mindre än systermodellen Sportage. Kia har lyckats med en tilltalande design utvändigt men invändigt har det satsats mer på funktionalitet än design. Även om interiören i Niro till stor del är relativt standard var det vissa recensenter som faktiskt imponerades över den enligt dem lättbegripliga och genomtänkta interiören.

”Niros interiör är snyggt gjord och har flera tillbehör som känns påkostade. Den snygga instrumentbrädan och en sju tums touchscreen med Apple CarPlay som standard hittar du inte i en enklare version av VW Tiguan. Så hatten av till Kia.” – carwow.co.uk

Det finns inte mycket att klaga på när det gäller varken utrymme eller komfort för passagerarna. Stolarna ger ett fullgott stöd och baksätet erbjuder ett riktigt bra utrymme för benen. På plussidan för de praktiska egenskaperna kan vi också notera att Niro är godkänd för att dra ett rejält släp, vilket är ganska ovanligt för en plug-in hybrid.

En standardutrustad Kia Niro får ”bara” respektabla fyra stjärnor av fem möjliga i EuroNCAP:s säkerhetstest från 2016. Bristen på fotgängarskydd drar ner betyget något men med det extra säkerhetspaketet får modellen full pot med fem stjärnor.

Niro är en av de billigaste laddhybriderna du kan hitta på marknaden men intrycket är inte att den känns ”billig”. Förutom det förmånliga priset var Europas biljournalister också eniga om att räckvidden hör till Niros främsta fördelar. Konsensus var dock också att det något höga motorljudet försämrade körupplevelsen en smula, vilket gjorde att några pekade på Hyundai Ioniq som ett alternativ till Niro. Men i egenskap av en skaplig bil till ett mycket förmånligt pris är ändå Niro en plug-in hybrid att rekommendera.

Europaindex: 75,3 av 100 (ett snitt baserat på 12 tester)

author image

Anton Unosson

Kontakta mig
logo nyteknik