ANALYS: Toyota Land Cruiser – bäst i terrängen men sämre på vägarna

På näst sista plats i vårt Europaindex för stora SUV:ar hittar vi Toyotas rejäla terrängbil Land Cruiser. Men trots imponerade terrängegenskaper går modellen inte hem hos experterna – plats 15 av 16 i vårt Europaindex talar sitt tydliga språk.

Toyotas Land Cruiser var från början ett militärfordon som skapades under Koreakriget på 1950-talet. Idag har militärfordonet snarare blivit en lyxig terrängbil som ska klara av de tuffaste av förhållanden. Land Cruiser kan faktiskt köras i 70 cm djupt vatten och klättra uppför 42-gradiga lutningar – det är det sannerligen inte många bilar som klarar av.

Den senaste generationen av Land Cruiser lanserades 2009 och har sedan dess gått igenom några mindre förändringar i designen – både invändigt och utvändigt. Bland de främsta konkurrenterna hittar vi Mitsubishi Pajero och Land Rover Discovery. I vårt Europaindex för stora SUV:ar fick Land Cruiser svårt att mäta sig med tredjeplacerade Discovery men Pajero var faktiskt den enda modellen som fick ett sämre genomsnittligt betyg än Land Cruiser. Låt oss ta reda på varför Toyotas klassiska Land Cruiser inte gick hem hos de Europeiska motorjournalisterna.

Land Cruiser kommer numera endast med ett motoralternativ, en 2.8-liters fyrcylindrig diesel med 174 hk. Du kan däremot välja om du föredrar en automatisk eller manuell växellåda, där den automatiska ger ett något högre vridmoment med upp till 450 Nm. Men trots den relativt stora och kraftfulla motorn är Land Cruisern långt ifrån kvick, skriver whatcar.com.

”Trots 174hk och ett vridmoment på 450 Nm (lite mindre med manuell växellåda) är Land Cruiser en relativt tung och långsam bil. När du kör i 100 km/h går den bra men den automatiska växellådan har svårt att hitta rätt växel och är varken smidig eller mottaglig”.

Just tyngden är något som verkar ha fått negativa konsekvenser för körupplevelsen i Land Cruiser, det menar i princip alla experter som har testat bilen. Såväl carbuyer.co.uk som autoexpress.co.uk tycker att styrningen kan ge bättre respons.

”På vägarna känns Land Cruiser precis som den stora, tunga bilen den är. Bilen lutar en hel del i kurvorna och styrningen hade mått bra av att vara aningen skarpare, även om du vänjer dig. Samtidigt, det här är ingen bil som är designad för att köra snabbt i.” – autoexpress.co.uk

Utanför vägarna, däremot, där är Toyota Land Cruiser i sitt riktiga esse. Det är föga förvånande i terrängen som du får ut max av bilen. Sajten whatcar.com igen:

”Off road är det en annan femma. Med fyrhjulsdrift, differentialspärr och den justerbara körhöjden är Land Cruiser en bil som kan köras på platser som få andra SUV:ar klarar av.”

Jämfört med andra modeller i samma storlek är Land Cruiser bland de som är billigast i drift. För trots storleken är inte Land Cruiser så bränsletörstig som man kan tro. Enligt Toyota ska den senaste versionen av Land Cruiser förbruka 8,1 l/100 km vid blandad körning. Vi kan anta att den siffran är något optimistisk men även en förbrukning kring en liter per mil är bra med tanke på storleken.

Något som inte är lika positivt är att bilens dimensioner påverkar köregenskaperna negativt, vilket vi har varit inne på tidigare.

”Den känns precis lika tung och robust som du förväntar dig av en stor off-roader”, så skriver carbuyer.co.uk och det är tyvärr inget positivt omdöme för Land Cruiser.

”Om du just har kört en mindre bil så kommer Toyota Land Cruiser att kännas tung, otrygg och nästintill skrämmande att köra.”

Trots terrängegenskaperna är det främst på vanliga vägar som bilen kommer att användas och Land Cruiser har sämre attribut on-road än andra premium-SUV:ar. På den positiva sidan så anser testaren från autocar.co.uk att Land Cruiser har blivit en mycket bättre SUV än vad den tidigare varit och att isoleringen av motorljudet är utmärkt. Men det råder ingen tvekan om att Land Cruiser har en bit kvar om den ska mäta sig med de riktigt stora spelarna i det tuffa SUV-segmentet.

Sedan den senaste generationen av Land Cruiser lanserades 2009 har modellen endast genomgått mindre förändringar. Bland annat har framlyktorna och grillen lyfts en aning, och det har även gjorts justeringar på motorhuven för att förbättra förarens sikt. Förutom den bra sikten kan föraren också vara nöjd med stolarnas komfort.

”Framstolarna är mycket bekväma”, skriver vibilägare.se och whatcar.com fyller i:

”När du sitter i Land Cruisers förarsäte märker du direkt det mjuka och sköna sätet som på många sätt liknar din favoritfåtölj.”

Visserligen anser whatcar.com att sätenas stöd inte riktigt håller måttet vid skarpare svängar men är tillsammans med autoexpress.co.uk positiva kring förarsätets komfort och möjligheter för justering.

”Inuti levererar Land Cruiser precis den typen av lyx som du kan förvänta dig av en Lexus LS. Interiören erbjuder en stor mängd olika funktioner, men designen känns lite daterad.” – autoexpress.co.uk

Även andra journalister var mindre imponerade över valet av material i Land Cruisers inredning och whatcar.com är hårda i sin kritik när de skriver: ”kom ihåg att det här är en premium-SUV – plasten ser billig ut och knapparna är inte behagliga att trycka på”.

I egenskap av en sjusitsig bil kan vi konstatera att detta är en rejäl pjäs med stor lastkapacitet, särskilt om de två extrastolarna inte används – 620 liter klarar bagageutrymmet av i femsits-läget. Sammanfattat är Land Cruisers kabin välbyggd och bekväm men som carbuyer.co.uk påpekade så är den långt ifrån perfekt.

Tack vare Toyotas erkända skicklighet att tillverka säkra bilar kan du åtminstone känna dig säker i en Land Cruiser. Modellen är en av få som ännu inte testats av EuroNCAP men en bil i den storleken från Toyota är rimligtvis ett säkert transportmedel. Dessutom ingår sju airbags som standard i alla varianter.

Prismässigt kan Land Cruiser ses som ett dyrt alternativ med tanke på att populära Skoda Kodiaq kostar betydligt mindre. Samtidigt, med ett nypris från 430 000 kronor är den betydligt billigare än rivalen Land Rover Discovery. Det förmånliga priset får kanske många att snegla på Land Cruiser istället för andra bilar i klassen trots att den uppenbart inte är lika bra. För det går inte att bortse från skillnaderna i kvalitet i jämförelse med andra premium-SUV:ar.

”På vägarna är körupplevelsen långt sämre än de senaste SUV:arna på marknaden. Om du kör en Land Rover Discovery eller en BMW X5 blir du imponerad av dynamiken. Land Cruiser, däremot, känns mer som en gammal SUV med trög styrning och sämre grepp från däcken.” – whatcar.com

Även autoexpress.co.uk håller med och menar att trots förbättringarna de senaste åren är Land Cruiser inte tillräckligt bra för att konkurrera på marknaden. Men om du behöver en äkta terrängbil är Land Cruiser fortfarande ett bra val.

”Om vi säger så här: Du skulle aldrig välja någon av Land Cruisers rivaler om du skulle ut på en tur genom den afrikanska vildmarken.”

Få bilar är tillverkade för att klara av de yttre påfrestningar som en Toyota Land Cruiser klarar av. Problemet för modellen är att de positiva omdömena i mångt och mycket stannar där.

Land Cruiser är stor, bekväm, säker och riktigt vass i terrängen – men den är helt enkelt inte tillräckligt bra i den vardagliga körningen för att kunna konkurrera med de andra, mer stadsanpassade SUV:arna. Land Cruiser hade nog tjänat på att vara mer en ”vanlig SUV”, hur tråkigt det än låter.

Europaindex: 66,4 av 100 (ett snitt baserat på 13 tester)

author image

Anton Unosson

Kontakta mig
logo nyteknik