ANALYS: Jeep Grand Cherokee – premium eller inte?

Jeep har en lång tradition av att tillverka bilar med vassa terrängegenskaper. Deras Grand Cherokee är dock mer av en familjebil som ska kunna tampas med andra premium-SUV:ar på vanliga vägar. Men plats plats 14 av 16 i vårt Europaindex kan inte vara annat än ett misslyckande för Grand Cherokee.

Jeep Grand Cherokee är något av en klassiker bland SUV:arna och den första versionen av den amerikanska bilen lanserades redan i början av 90-talet. Med tiden har Grand Cherokee blivit en mer elegant och sofistikerad bil men har ändå lyckats behålla terrängegenskaperna som alltid karakteriserat modellen.

Alla versioner av Grand Cherokee är utrustade med fyrhjulsdrift. Selec-Terrainsystemet gör det möjligt för bilen att anpassas efter olika underlag – bland annat kan luftfjädringen ställas in till maximala 28 centimeter. Bland konkurrenterna hittar vi naturligtvis Land Rover Discovery, men också BMW X5 och i viss mån Volkswagen Touareg. Alla tre modeller är faktiskt dyrare än Grand Cherokee så i den bemärkelsen har Jeep tänkt till. Hur står sig modellen i övrigt på den tuffa SUV-marknaden?

Motoralternativen består av en trelitersdiesel på 250 hk, en sexcylindrig bensinmotor på 286 hk och en kraftig V8 som mäktar med 468 hk. I sann terrängbils-anda kan du också välja mellan fem olika körlägen: sand/lera, sten, snö, sport eller automat. Flera recensenter upplever dock Grand Cherokee som lite instabil på vägarna, trots att storleken ger intrycket av det motsatta.

”Förutom att luftfjädringen är funktionell utanför vägen så bidrar den till en fin komfort på vägen. Jeep Grand Cherokee är en trevlig långfärdsvagn som trivs på motorvägarna. Men när det svänger lite når den inte upp i de nivåer som Range Rover och BMW presterar. Grand Cherokee är lite gungig – som man i och för sig kan tycka att en riktig Jeep ska vara.” – alltombilar.se

De senare generationerna av modellen har blivit märkbart mycket bättre, skriver autoexpress.co.uk men ger ändå styrningen en känga – responsen är inte bra nog.

”Även om bilen är bekväm vid lägre hastigheter kan körupplevelsen ändå beskrivas som klumpig, då sämre vägar får bilen att hoppa till. Styrningen är ganska lätt för en så stor bil och den har en överraskande snäv vridkrets, även om styrningen i sig saknar feedback.” – autoexpress.co.uk

Likaså autocar.co.uk håller med om kritiken kring bristen på stabilitet men är i övrigt positiv i sitt omdöme.

”Chassit känns balanserat och fjädringen likaså. Man kan tro att man har snubblat in i en Mercedes av misstag. Och det har man på sätt och vis. Men Jeep ska hyllas för att de har fått ut maximalt av plattformen och skapat en bil med körkvalitet som du behöver en Land Rover Discovery för att knäcka.”

Trots klar förbättring hos de senare generationerna kommer Grand Cherokee knappast vinna några miljöpriser. De nya dieselmotorerna kombinerat med den automatiska växellådan gör sitt men utsläppen ligger ändå på runt 184g/km.

Att Grand Cherokee går bra i terrängen råder det ingen tvekan om men övriga köregenskaper vacklar enligt experterna. Frågan är om Jeep kunde ha satsat mer på att förbättra bilen on-road och lagt mindre fokus på terrängkörning – men Jeep är trogna sin identitet.

Det första som slår dig när du ser en Grand Cherokee är dess storlek. Den är längre, högre och bredare än de flesta andra SUV:ar. Senaste generationen har fått en mer sportigare design med lägre grillgaller och slimmade strålkastare med led-belysning, vilket är standard i alla utrustningsnivåer. Att det är en amerikansk bil går inte att missa, menar alltombilar.se.

”Designen har tagit ett steg i rätt riktning, men det är fortfarande inte en SUV för alla. Här är det oblyg amerikansk design med en hel del bling-bling och massor av krom i fronten.”

I Sverige kan man köpa Grand Cherokee i ett antal olika varianter men redan i instegsmodellen ’Limited’ finns skinnklädsel och en gedigen utrustning. En nyhet i kupén är det nya infotainmentsystemet med tillhörande 8,4-tums skärm. Trots det är whatcar.com inte helt nöjd med interiören.

”Trots snygga detaljer, som en enorm 8,4-tums pekskärm och digital instrumentskärm för föraren, finns inte den kvalitetskänslan i Jeep som skiljer de bästa premium-SUV:arna åt. Till exempel, det som ser ut som snygg metallinredning är faktiskt bara glänsande plast i silver. Allt sitter i detaljerna.”

Utrymmet och de bekväma, fåtölj-liknande stolarna gör Grand Cherokee till en bekväm bil för långresor. Dessutom kan Jeep stoltsera med ett rejält bagageutrymme på 782 liter – klart större än i en BMW X5 till exempel.

”Det finns gott om utrymme både fram och bak och även ett stort, välformat bagageutrymme för packning. Körpositionen går inte att klaga på och synligheten är bra i alla riktningar.” – autocar.co.uk

I sann amerikansk anda är bilen som sagt en rejäl sak men det har också sina fördelar. Utrymme och komfort är ledorden gällande interiören och med lite snyggare detaljer i inredningen hade Grand Cherokee fått ett toppbetyg.

För en tillverkare av Jeeps status är det inget annat än ett ordentligt misslyckande att inte få fem stjärnor i säkerhetsbetyget från EuroNCAP. Det har visserligen gått ett par år, närmare bestämt sju, sedan Grand Cherokee testades senast men de senare generationerna är i grund och botten samma modell så säkerhetsmässigt håller bilen långt ifrån högsta klass.

Ekonomiskt är dock Grand Cherokee något av en vinnare bland de modeller som kallar sig för premium-SUV:ar. I grundutförande kostar bilen runt en halv miljon kronor, vilket gör den billigare än både exempelvis Volvo XC90 och BMW X5. Dessutom kommer basversionen av Grand Cherokee med mer utrustning än många av dess rivaler.

Trots det förhållandevis låga priset i jämförelse med andra modeller finns det helt enkelt bättre SUV:ar marknaden. Det visar inte minst vårt Europaindex där Jeep Grand Cherokee har förvånansvärt svårt att hävda sig. Med modellen vill Jeep konkurrera i premiumsegmentet bland SUV:arna, men är Grand Cherokee verkligen premium? Bristfälliga köregenskaper på vägar, lågt säkerhetsbetyg och en inredning med förbättringspotential gör att svaret lutar mer åt nej än åt ja.

För den som söker framkomlighet, utrymme och komfort är Grand Cherokee fortfarande ett bra alternativ – problemet är att den målgruppen blir allt mindre.

Europaindex: 70,3 av 100 (ett snitt baserat på 20 tester)

author image

Anton Unosson

Kontakta mig
logo nyteknik