ANALYS: Ford Edge – en bekväm SUV som saknar edge

Edge är namnet på Fords primära bidrag till SUV-marknaden. Men trots ett tappert försök av Ford att konkurrera bland premium-SUV:arna går satsningen inte ända hem. Plats 13 av 16 i vårt Europaindex visar att Edge har en bit kvar till den position den aspirerar på.

Modellen bygger på samma CD4-plattform som Fords kombi Mondeo och sjusitsiga S-Max. I USA har Edge gjort stor succé som den bäst säljande crossover SUV:en i landet, där bilens dimensioner säkerligen lockar de storleksorienterade amerikanarna.

Bland konkurrenterna hittar vi Kia Sorento och Hyundai Santa Fe som är försedda med liknande egenskaper förutom möjligheten att sätta in två extra säten – något som Edge saknar. Även ett bensindrivet motoralternativ saknas i Edge då modellen bara säljs med en tvåliters dieselmotor i Europa. Ford erbjuder åtminstone två valmöjligheter med en variant med 180 hästkrafter och en med 210 hk som dessutom inkluderar dubbelturbo. 

Edge är en av de största SUV:arna på marknaden och dess storlek och tyngd märks inte minst i körningen. Förutom att bilen blir något svårmanövrerad i tung trafik påverkas både styrningen och accelerationen av storleken.

”För stadskörning är motorn med 180 hk snabb nog, men den är inte i närheten av en Volvo XC60 eller Audi Q5 – inte ens en Kia Sorento. Bristen på fart visar sig på snabbare vägar där du måste utnyttja den sexväxlade manuella växellådan mer än vanligt.” – whatcar.com

För att konkurrera med SUV:arna i premiumklassen behöver Edge ironiskt nog lite mer ”edge” när det gäller köregenskaperna. Bland annat bättre styrning, något som såväl autoexpress.co.uk och autocar.co.uk påpekade. Något som Ford däremot lyckats bättre med i Edge är motorljudet – eller snarare bristen på såväl motorljud som vindbrus i kabinen.

”Motorljud och vindbrus har isolerats och reducerats till ett minimum. Jag hör lite vind runt a-stolpen i höga farter och motorn morrar lite vid gaspådrag, det är allt. Men Ford Edge har en ljudnivå som vi annars bara hittar i dyrare premiumbilar.” – alltombilar.se 

Motorjournalisterna må vara mer finkänsliga än den genomsnittliga bilföraren men det går inte att bortse från att Edge hade gynnats av fler motoralternativ och mer dynamisk styrning. Så gott som alla recensenter var överens om att modellen hade mått bra av en snabbare respons.

”Dieselmotorn är stark på låga varv, relativt tystlåten och vibrationsfri. Den får dock slita hårt i tunga Edge och det är med nöd och näppe som effekten räcker.” – vibilägare.se

Rymlig, komfortabel och snygg – så kan Edge sammanfattas med tre enkla adjektiv. För precis som många andra familje-SUV:ar är det vid de mer praktiska egenskaperna som Edge får högst poäng. Den exteriöra designen är fullt av olika designelement och linjer vilket verkar gå hem hos motorjournalisterna som överlag bedömer bilen som snygg. Men bäst är komforten.

”Här är Ford Edge allra bästa gren. Det är väldigt bekvämt vid förarplatsen och stolarna är väldigt sköna. Lågt vindbrus – även om det finns där vid a-stolpen – och lågt motorljud. Edge har ett högt insteg och också bra med plats i baksätet. Det här är en bil som du kan åka långt i.” – alltombilar.se

Med Edges dimensioner kommer också mycket utrymme och komfort för både förare och passagerare. Såväl ratten som förarsätet kan enkelt justeras och whatcar.com skriver att: ”med så många justeringsmöjligheter kan ingen klaga på förarsätet i Edge.”.

Det faktum att Edge, trots sin storlek, förvånande nog inte går att få med sju säten gör att utrymmet för passagerarna är utmärkt. Till och med så bra att Edge har mer utrymme i baksätet än både Volkswagen Touareg och Audi Q7 – vilket möjligtvis kompenserar för avsaknaden av den tredje stolsraden.  

Bagageutrymmet är visserligen inte lika stort som i exempelvis Hyundai Grand Santa Fe men med sina 602 liter i ordinarie utförande tillhör ändå Edge toppskiktet. I övrigt påminner mycket av inredningens instrument och reglage om den som återfinns i den hyggligt inredda Ford Mondeo. Den negativa aspekt i kabinen som de flesta testare reagerat på är Edges infotainmentsystem.

”Rörigt, svåröverskådligt och långt efter de bästa konkurrenterna.”, skriver testaren från vibilägare.se och även whatcar.com håller med och menar att BMW X3:s iDrive eller Audi Q5:s MMI är långt mycket bättre. 

Det femstjärniga betyget på säkerhetstestet från EuroNCAP är ett kvitto på att Ford har lagt hög prioritet på säkerheten i Edge. Autobroms är standard i alla modeller som säljs på den svenska marknaden och tack vare kameror och sensorer är den stora bilen lätthanterlig i trängre utrymmen.

Det är inte bara vibilägare.se som ifrågasätter huruvida Ford har hamnat rätt i sin prissättning med Edge. Nypriset från 462 300 kronor är i paritet med prisbelönta Volvo XC60 (som visserligen är mindre) och även om Edge är en bekväm och stor SUV känns priset helt klart i överkant.  

Fords förhoppningar med Edge var att närma sig premiummodellerna på SUV-marknaden men motorerna och egenskaperna bakom ratten matchar varken inredningen eller de praktiska egenskaperna. Lägg till lite utrustning på din Edge och nypriset landar runt en halv miljon kronor – med den prislappen får Ford svårt att konkurrera med tillverkare med bättre bilar och högre status.

Att Fords försök att ta sig uppåt i SUV-hierarkin misslyckats märks inte minst i vårt Europaindex där plats 13 av 16 talar sitt tydliga språk. Med höga ambitioner följer också högre krav – och frågan är om Ford inte tjänat mer på en mer blygsam approach än att försöka ta sig an SUV:ar från Audi, BMW och Volvo.

Europaindex: 72,8 av 100 (ett snitt baserat på 18 tester)

author image

Anton Unosson

Kontakta mig
logo nyteknik