ANALYS: Toyota RAV4 Hybrid – tråkig men sedvanligt stabil

Toyota har länge legat i framkant när det gäller hybridteknologin men det dröjde ett tag innan tillverkaren presenterade sin hybrid-SUV. När experterna synar Toyota RAV4 Hybrid blir det dock inga toppbetyg och faktum är att RAV4 parkerar på sista plats i vårt Europaindex för SUV:ar i mellanklassen.

Den första varianten av RAV4 såg dagens ljus på mitten av 90-talet. Så här drygt 20 år senare är det den fjärde generationen av RAV4 som rullar på vägarna och det är en bil vi snabbt känner igen. Den särskilda design som har kännetecknat Toyota de senaste åren präglar även hybriden RAV4. Däremot är det tydligt att den estetik som karakteriserat RAV4 genom åren inte riktigt känns igen i den senaste generationen. Borta är den kantiga designen med reservhjulet där bak och en modernare, mer strömlinjeformad SUV är det som gäller numera.

Bilen är fyrhjulsdriven med en 2,5-liters bensinmotor som tillsammans med elmotorn ger en effekt på 195 hästkrafter. 8,4 sekunder tar det för RAV4 att göra 0-100 km/h, vilket är en hygglig siffra, men flera recensenter menar att den trots det inte känns särskilt snabb.

”Låt dig inte luras av den lovande siffran 8,4 sekunder för RAV4 hybrid känns inte i närheten av lika snabb i verkligheten. Den har en hygglig prestanda vid stadskörning, tack vare elmotorerna, men får svårt att hänga med på motorvägarna.” – autoexpress.co.uk

I sammanhanget ska det poängteras att RAV4 hybrid är en familjebil, med allt vad det innebär. Av allt att döma ligger det dock bilen i fatet. För flera av experterna som provkört hybridversionen av RAV4 beskriver en stabil och säker bil – men som är alldeles för tråkig att köra.

”Inte heller fyrhjulsdriften gör den roligare att köra. För RAV4 Hybrid präglas av undermålig styrning, bromsar med en inkonsekvent känsla och batteriet tillsammans med elmotorn gör bilen tung.” – carbuyer.co.uk

Just tyngden är något som flera testare reagerat på, för hybridversionen av RAV4 är nämligen 175 kg tyngre än de bränsledrivna modellerna. Flera av de biljournalister som kört bilen menar att det påverkar körupplevelsen negativt. Positiva köregenskaper då? Jo, svenska alltombilar.se tycker faktiskt att RAV4 Hybrid är trevlig att köra – även om de också skriver under på att den inte är särskilt kul.

”Toyota RAV4 Hybrid är inte speciellt rolig att köra – men den är trevlig. Vägegenskaperna är bra och känslan i ratten är trygg. Hybriddrivlinan med den steglösa E-CVT-lådan bidrar till en harmonisk och avslappnad körupplevelse. Om man inte kan hålla sig från att leka rallyförare och prompt måste trycka gaspedalen i botten får man dock stå ut med att bensinmotorn bullrar en del.”

Det finns potential i Toyotas RAV4 Hybrid men av journalisterna att döma leder bilens tunga och lite klumpiga karaktär till att det är en stabil, men något intetsägande, bil att köra.

Historiskt sett har innovativ design inte varit något som nämnts i samma mening som RAV4. Men i takt med Toyotas allt mer futuristiska exteriör på bland annat paradmodellen Prius har även SUV:arna fått en ny kostym. Vi kan dock snabbt konstatera att det är vid de praktiska egenskaperna, och inte designen, som RAV4 briljerar.

”De praktiska attributen regerar i RAV4. Den har en rymlig och mångsidig inredning som är väl utrustad för att transportera både människor och packning.” – caranddriver.com

Hybriden av RAV4 kommer i fem olika varianter – Active, Business Edition, Business Edition Plus, Icon och Excel. De mer exklusiva varianterna ligger närmare 400 000 kronor i pris och det är inte utan att recensenterna reagerat på att inredningen inte motsvarar prislappen i alla avseenden. Sajten caranddriver.com påpekar att instrumentbrädans design är ”oinspirerande” och tycker att tillverkaren kunde dragit ner på hårdplasten. Andra, som autocar.co.uk håller inte med:

”Interiören är trevlig och rymlig med solid konstruktion, även om den saknar lite flärd. Vi är inte förtjusta i det oäkta lädret på ratten men imponeras av plasten i kabinen – både känslomässigt och visuellt.”

Överlag får bilen gott omdöme för designen, särskilt när det gäller komforten och de praktiska karaktärsdragen. Många hybrider förlorar både utrymme och komfort för att göra plats för batteriet, och även om bagageutrymmet i hybridversionen av RAV4 är mindre än originalet, är 501 liter fortfarande bättre än konkurrenter som Outlander PHEV från Mitsubishi.

”Komforten i RAV4 Hybrid är fin. Jag sitter skönt på alla platser i bilen och det finns gott om utrymmen för alla typer av passagerare. Lastutrymmet är också väl tilltaget och dessutom lättlastat tack vare en stor baklucka och en låg lasttröskel, riktigt låg för att vara en SUV. – alltombilar.se

Toyota är kända för att vara en tillverkare av pålitliga och säkra bilar. Med tanke på att målgruppen för RAV4 till största del är familjer är det femstjärniga toppbetyget på Euro NCAP:s säkerhetstest enormt viktigt för modellen. Trots det goda betyget kan RAV4 inte mäta sig säkerhetsmässigt med klassledande Volkswagen Tiguan.

Nypriset på RAV4 startar på drygt 320 000 kronor, men det beror som tidigare nämnt på vilken variant man väljer. Det är inte alls otänkbart att RAV4 är ett populärt val bland tjänstebilsförarna – det är en välutrustad bil till ett rimligt pris, som dessutom är ekonomisk att köra tack vare hybrid-teknologin. Men av Europas biljournalister att döma har Toyota valt att satsa mer på stabilitet, utrymme och familjevänlighet än på en bil som faktiskt är bra att köra.

Sajten autoexpress.co.uk påpekar träffsäkert att Toyota RAV4 Hybrid är en bil riktar sig mot köpare som vill ha en beprövad och pålitlig SUV. Men tyvärr blir modellen utklassad av konkurrenterna på SUV-marknaden, vilket jumboplatsen i vårt Europaindex vittnar om.

”När det gäller körning, hantering, prestanda och design så är RAV4 Hybrid helt enkelt inte tillräckligt konkurrenskraftig, vilket är ovanligt för en tillverkare som brukar ta sina hybridmodeller så seriöst.”

Kanske tilltalar fortfarande RAV4 Hybrid en stor del av Toyotas lojala kundkrets men det finns rejäla frågetecken för huruvida bilen lockar till sig nya köpare i det konkurrensutsatta SUV-segmentet.

Europaindex: 70,2 av 100 (ett snitt baserat på 17 tester).

author image

Anton Unosson

Kontakta mig
logo nyteknik