Analys: Hyundai i30 överträffar inga förväntningar

Hyundai har blivit en allt större aktör på den europeiska bilmarknaden. Den koreanska tillverkarens rykte har förbättrats avsevärt det senaste decenniet tack vare grundkvalitet, utrustning, praktiska egenskaper, långa garantier och fördelaktig prissättning. Men Hyundais kombi i30 hamnade på en blygsam trettondeplats i vårt Europaindex – vi har tagit reda på varför.

Den senaste generationen av Hyundai i30 kombi är den tredje och modellen har förändrats invändigt för ökad körglädje och utvändigt för att göra familjekombin till en mer iögonfallande bil. Det är långt ifrån den mest spännande kombin på marknaden men det är en välbyggd och ekonomisk bil vars fem års garanti är tilltalande för många potentiella köpare. Frågan är om Hyundai i30 kan erbjuda mer än ”bara” de klassiska familjebilsegenskaperna?

Till att börja med kan du välja mellan tre olika motoralternativ till din i30 – två bensinvarianter och en diesel. Det finns en 1.0-liters bensinmotor, en turbo 1.4-liters bensinmotor och en dieselmotor på 1.6 liter. De flesta experter verkar rörande överens om att 1.0-liters bensinmotorn erbjuder den bästa mixen av prestanda och ekonomi och är således det bästa valet. Är du ute efter det bränslealternativ som ger maximal räckvidd på en full tank är det dock diesel som gäller.

När vi kommer till köregenskaperna blir det om möjligt ännu tydligare att detta är en familjebil ända ut i fingerspetsarna. Körupplevelsen svajar något men däremot kan i30 stoltsera med en stabil och skön åktur.

”Hyundai i30:s tydligaste positiva egenskap är att den är bekväm att åka i. På sämre vägar lyckas bilen enkelt dölja stötar vilket ger god komfort för alla ombord.” – whatcar.com

Även brittiska autoexpress.co.uk delar den uppfattningen och skriver att ”i30 hanterar grövre vägar på ett bra sätt” men ger också styrningen en känga och beskriver styrningen som ”livlös” och att hjulen ”känns klumpiga”.

Dessvärre är omdömet för den övergripande körupplevelsen inte det bästa. Såväl styrningen som växellådan får kritik av flera journalister som har testkört bilen. Så här skriver svenska alltombilar.se.

”Tyvärr har Hyundai maskerat köregenskaperna på i30 rätt bra. Växellådan är rätt seg precis som styrningen. Jag upplever direkt också en disharmoni mellan gaspedal och koppling.”

Även whatcar.com håller med och återger att Hyundai i30 inte känns ”skarp eller mottaglig” i körningen. Men samma sajt påpekar också bilens stabilitet, vilket bara förstärker bilden av i30 som den familjebil den i mångt och mycket är – och ska vara.

”Den är dock långt ifrån dålig och ligger bra på vägen, även om den tröga styrningen aldrig ger dig chansen att involvera dig på riktigt.”

Hyundais större fokus på den europeiska marknaden syns inte minst i designen på i30 kombi. Det finns uppenbara likheter med den exteriöra designen hos Audi A3 och Mercedes A-klass, vilket är ett gott omdöme. Den höga bakdelen tillsammans med det rymliga lastutrymmet gör att i30 på många sätt påminner om en liten SUV.

Men trots att den designmässiga utvecklingen går åt rätt håll för Hyundai möts bilarnas design fortfarande av viss skepsis. ”Hyundai i30 ser ut som helt ordinär, konventionell bil i kombisegmentet”, skriver autocar.co.uk och tycker inte att i30:s utseende sticker ut i jämförelse med modellens konkurrenter.

Och trots den höga taklinjen finns det bilar i kombiklassen med mer passagerarutrymme än i30, påpekar autoexpress.co.uk

”Det finns gott om utrymme i bilen för de flesta vuxna, men en lång person får svårare att få plats. Utrymmet för benen är också tillräckligt men för den som prioriterar utrymme är Skoda Octavia ett bättre alternativ.”

Även när det kommer till bagageutrymmet får i30 svårt att mäta sig med Skoda Octavia men utrymmet på strax under 400 liter får ändå ses som godkänt – och på den punkten är faktiskt i30 vassare än både Volkswagen Golf och Seat Leon.

En av de största förändringarna i den i övrigt konventionella inredningen är infotainment-systemet som nu är placerat ovanpå instrumentbrädan. Det må göra hela instrumentbrädan mindre plottrig men samtidigt är flera recensenter överens om att den kunde integrerats snyggare.

En faktor som inte går att bortse ifrån är det motorljud som flera testare upplevt när de testkört i30. Svenska vibilägare.se reagerade kraftigast av alla men det finns definitivt fog för att ifrågasätta kabinens ljudisolering.

”På grov asfalt, som täcker stora delar av det svenska vägnätet, är det ett fasligt liv i bilen. Bullret från däcken är så elakt att vi snart famlar efter öronpropparna. Är man intresserad av i30 bör man verkligen prova bilen ’med öronen’ innan affär.”

I stora drag kan vi sammanfatta Hyundai i30:s dragningskraft i tre olika delar; garantin, körkomforten och säkerheten. Vi har redan redogjort för journalisternas uppfattning om i30 som en bekväm bil att åka i, och den fem år långa garantin är det få konkurrenter som kan matcha.

Säkerhetsmässigt får en standardutrustad i30 högsta betyg av EuroNCAP när de testade bilen så sent som 2017. Med sex airbags, däcktrycksövervakning, automatisk nödbroms och körfältsassistans erbjuder Hyundai i30 en imponerande säkerhetsarsenal. Fem stjärnor från EuroNCAP är med andra ord på sin plats och modellen ligger högt upp på säkerhetslistorna bland de mindre kombibilarna.

Detta är som tidigare nämnt en familjebil ändå ut i fingerspetsarna. Om inte annat så märks det på den blygsamma tiden 10,5 sekunder när bilen testades från 0-100 km/h. Det positiva med familjebilsegenskaperna är att det medför en generös prissättning. Man kan komma ner så lågt som 185 000 kronor för en ny, standardutrustad i30 – och det är naturligtvis ett plus i kanten för modellen.

Hyundai i30 är en välbyggd familjebil men den sticker inte ut i ett segment fullt av dynamiska och mer spännande konkurrenter. Det är helt enkelt en bil som inte lyckas överträffa några som helst förväntningar. Det är hård konkurrens bland kombibilarna i mellanklassen, och visserligen var inte i30 särskilt långt ifrån en högre placering, men plats 13 av 16 i vårt Europaindex visar att i30 inte håller måttet. Men för en familj som behöver en stabil transportmedel med stort utrymme till ett bra pris finns det sämre alternativ än Hyundai i30.

Europaindex: 76,6 av 100 (ett snitt baserat på 15 tester)

author image

Anton Unosson

Kontakta mig
logo nyteknik