ANALYS: BMW 3-serie Touring är kungen i kombiklassen

3-serien från BMW är en riktig klassiker. Serien har funnits sedan 1975 och är en av de mest populära bilarna inom kombisegmentet. Föga överraskande tog också BMW 3-serie Touring hem förstaplatsen i vårt Europaindex för kombibilar.

Under många år har BMW:s 3-serie stått för en stor del av den tyska biljättens totala bilförsäljning – och det är inte svårt att förstå varför. BMW 3-serie Touring kombinerar BMW:s sedvanliga sportiga image med de praktiska egenskaperna hos en kombi. Modellen har inte minst blivit en favorit här i Sverige men med det högsta betyget i vårt Europaindex för kombibilar går den hem även bland Europas biljournalister. Vad gör BMW 3-serie Touring till en så bra bil? Det mesta, kort och gott.

Bilen går att få med både bensin- och dieselmotorer i varierad styrka och du kan välja mellan varianterna SE, Sport, M Sport och Luxury. BMW har också tagit fram ”Efficient Dynamics”-modeller som är framtagna för att maximera bränsleeffektiviteten och minska utsläppen. BMW 3-serie Touring är med andra ord en mångfacetterad bil som går att få i en rad olika versioner men av alla som har kört bilen att döma har de en sak gemensamt: det är, oavsett utformning, en riktigt bra bil att köra. 

”En av 3-seriens Tourings bästa attribut är körupplevelsen. Den traditionella bakhjulsdriften ger en bra körupplevelse och 3-serien erbjuder också kvalitet och användbarhet till ett pris som matchar konkurrenterna i premiumsegmentet.” – whatcar.com

Svenska alltombilar.se ger modellen toppbetyg för såväl motorn som körupplevelsen med fem respektive fyra i betyg. Även vibilägare.se beskriver en ”förstklassig” körupplevelse och lyfter fram samspelet mellan ratt och hjul.

”Vi Bilägare har tidigare konstaterat att 3-serien är ljuvlig att köra och det gäller även kombin. På sedvanligt BMW-manér är chassibalansen, kommunikationen mellan gaspedal och motor och samspelet mellan ratt och hjul förstklassigt.”

Hyllningskören fortsätter. Med 0-100 km/h på 5,5 sekunder är den inte bara snabb, utan ovanligt snabb för en familjekombi, men inga klagomål där inte. Även bromsarna får ett gott omdöme efter att autocar.co.uk testat bromsarna i svåra förhållanden – med ett utmärkt resultat.

De eventuellt negativa aspekterna av bilen framkommer inte lika tydligt, men whatcar.com uppmärksammar ett par områden där BMW 3-serie Touring har förbättringspotential. Styrningen beskrivs som aningen inkonsekvent och det höga motorljudet i dieselvarianterna kunde whatcar.com också leva utan. I övrigt präglas omdömet av positivitet i överflöd där körupplevelsen, motorerna och den automatiska växellådan hyllas som en av marknadens absolut bästa.

Trots att 3-serien med tiden har blivit allt större och bättre utrustad har faktiskt vikten minskats med hela 40 kg. Den modernare designen har inte bara påverkat vikten utan även bränsleförbrukningen. Med effektivare motorer och mindre vikt har förbrukningen på de senare modellerna av 3-serie Touring minskats med upp till 20 procent beroende på motor.

I egenskap av en premiumbil från BMW finns det inte heller mycket utrymme för att klaga på den strömlinjeformade och klassiska kombidesignen från tyskarna. Men det man vinner i design förlorar man också i bagageutrymme. BMW har dock tagit till sig av kritiken och med baksätena nerfällda får bilen ett riktigt hyggligt utrymme på cirka 1 500 liter. Å andra sidan, om det är de praktiska egenskaperna man är ute efter så finns det gott om andra bilar i segmentet.

Designen hos 3-serie Touring beskrivs inte endast med superlativ. Brittiska autoexpress.co.uk tycker inte att modellen kan mäta sig med varken Mercedes C-class kombi eller Volvo V60, även om den fortfarande är trevlig att titta på.

”Interiören i Touring är identisk med sedan-modellen. Det betyder att du får en logiskt utformad instrumentbräda som är vinklad mot föraren, plus gott om högkvalitativt material av oklanderlig design. Andra utmärkande egenskaper är infotainmentsystemet iDrive och den låga, sköna körpositionen.” – autoexpress.co.uk

I iDrive har BMW ett klassledande infotainmentsystem som i princip alla recensenter som testat bilen lade märke till. Sajten whatcar.com hyllar det som det bästa på marknaden och menar att BMW är pionjärer på området.

Den låga körpositionen, som autoexpress.co.uk, var så positivt inställda till faller inte alla i smaken. Testaren från alltombilar.se hade ”problem att hitta en bra körställning då stolarna i utgångsläget sitter långt ner” och menar att det låga utgångsläget kan bli ett problem för kortare förare.

Utrymmet för förare och passagerare beskrivs snarare som ”tillräckligt” eller ”hyfsat” och lovordas inte på samma sätt som bilens övriga egenskaper. Men som vi tidigare nämnde, köper du en kombi från BMW i den prisklassen prioriterar du sannolikt inte utrymme i första hand.

Något som BMW inte har kompromissat med är säkerheten. EuroNCAP ger BMW:s 3-serie fem stjärnor av fem möjliga och det övergripande positiva omdömet kryddas av det 95-procentiga skyddet av vuxna.

Men smakar det, så kostar det, som vi alla vet. Nypriset ligger på strax under 350 000 kronor men så fort du börjar extrautrusta en bil från 3-serien rinner priset iväg rejält. Samtidigt är alla Europeiska biljournalister överens om att du för pengarna får en bil med imponerande prestanda som är bra och rolig att köra.

Det är i sammanhanget värt att nämna att konkurrenter som exempelvis Volkswagen Passat eller Skoda Superb är både billigare och rymligare än BMW 3-serie Touring – utan att för den sakens skull kännas som budgetalternativ. Men med det sagt anser experterna av allt att döma att BMW:s kombi är den bästa som finns på marknaden. Topptippade BMW 3-serie Touring levererar som förväntat en förstaplats i vårt Europaindex och visar uppstickarna vem som är kunden i kombiklassen.

Europaindex: 86,4 av 100 (ett snitt baserat på 15 tester).

author image

Anton Unosson

Kontakta mig
logo nyteknik