ANALYS: Kia Sorento hamnar i kläm mellan budget och premium

Kia Sorento landade på en sjundeplats i Europaindex för stora SUV:ar. Ett gott betyg med tanke på premium-aspirationerna – men det är uppenbart att jätten från Sydkorea behöver bättra sig på ett par punkter för att verkligen kunna utmana toppen.

Första generationen av Kia Sorento kom 2002. Då var det en arbetshäst till bil, med ett relativt lågt pris, som särskiljde sig med robusthet och hög dragvikt.

Nu är verkligheten annorlunda. Den tredje och nuvarande generationen, som lanserades 2014, markerade starten på Kias premium-vandring och är mer stadsjeep än någonsin.

Så vad tycker Europas experter om Sorento i “lyxförpackning”? Det första jag konstaterar är att alla gillar riktningen Kia tagit. Men samtidigt verkar det inte räcka riktigt hela vägen:

“Det nya löftet om kvalitet ser Kia till att hålla med nya Sorento. Åtminstone är den betydligt mer mogen i jämförelse med föregångaren och koncernrivalen Hyundai Santa Fe” – Autozeitung 

“Sorento gör ett ganska bra jobb med att hålla sig konkurrenskraftig i klassen av sjusitsiga SUV:ar. Interiören har premium-känsla, den är mer praktisk än en Santa Fe eller CR-V och mer ekonomisk på pappret än en motsvarande kraftfull Skoda Kodiaq. Den är dock betydligt dyrare än alla de tre rivalerna, vilket gör Sorento mindre tilltalande” – Carmagazine

“Kia har tagit stora kliv framåt med sin nya Sorento. Men på flera viktiga punkter är det tydligt att många konkurrenter har kommit betydligt längre i sin utveckling. Kanske är den här stora suven inte så prisvärd som den först kan verka?” – Allt om bilar

Men låt oss börja med det positiva. För det är inte för inte som Sorento trots allt kniper en sjundeplats. Det är nämligen en riktigt bekväm och praktisk bil som numera andas premium inuti, enligt biljournalisterna.

Sorentos köregenskaper karaktäriseras alltså av komfort och sportligheten är nästintill obefintlig. En prioritering som många av experterna tycker är vettig:

“Medan några konkurrerande tillverkare verkar ge sig fan på att försöka injicera sportighet i sina stora SUV:ar, har Kia koncentrerat sig på det som betyder mest för familjeköpare: en bekväm åktur. Resultatet är generellt imponerande, eftersom Sorentons relativt mjuka fjädring suger upp större hinder [...] och bilen rullar smidigt på motorvägen” – Whatcar

“Helt ärligt: Den som söker sportighet i en SUV, kan lika gärna gå till slaktaren som vegetarian” – Autonews

När det kommer till utrymme och praktiska funktioner så är det ett riktigt triumfkort för Sorento. Den erbjuder gott om plats för samtliga passagerare (ja, även de två längst bak!) och har ett stort bagage. Men det finns några detaljer som kunde varit bättre:

“Det är ingen brist på utrymme inuti Sorento [...]. Men en nackdel är att bara sätena på trottoar-sidan kan fällas för att komma åt den tredje raden. Och det är tufft att komma åt. Den mellersta raden av säten fälls och skjuts inte så långt fram som i några av konkurrenterna och dörröppningen är inte särskilt stor. Det är dock gott om plats längst bak när du väl är på plats” – Autoexpress

Ytterligare en mindre svaghet är dragvikten, som är lägre än hos tidigare generationer och ligger på 2 respektive 2,5 ton för automatlåda och manuell växellåda. “Det skrämmer nog bort vissa kunder” tror Allt om bilar, medan exempelvis brittiska Autocar och Autoexpress tycker att det är “relativt tilltalande” och “en respektabel kapacitet”.

På samma sätt har även interiören i Sorento några mindre brister, men på det stora hela hyllas den av experterna. Den har “lyfts till en annan division” och är “Kias bästa ansträngning hittills”. Allt om bilar skriver exempelvis så här:

“Upplevelsen i Sorento är betydligt trevligare än i någon tidigare modell från Kia. Här finns ingen gammal plastkänsla, materialen är mer påkostade och skinnklädseln i businessversionen känns dyr. Snyggt och prydligt.”

Vad drar då ned intrycket av Kias stora SUV? Jo, en hög förbrukning, begränsad säkerhetsutrustning och en relativt hög prislapp.

“Även om den numera följer standarden för Euro 6, förblir det här en av de tuffare, törstigare motorerna i klassen” – Autocar

“I likhet med de allra flesta andra bilar från Asien saknar Sorento de mest avancerade förarassistanssystem som finns hos Volvo och Mercedes” – Bilnorge

“Sorento är inte längre det kap den en gång var” – Whatcar

Helhetsintrycket av Sorento är med andra ord att det är en riktig familjebil med hög komfort och kvalitativ interiör, redo för alla vardagens bestyr.

Men det är en törstig rackare och den håller inte riktigt den säkerhetsnivå som förväntas av en premiumbil – något som får Europas experter att ifrågasätta prislappen.

Totalbetyget i Europaindex blir ändå hedrande 78,1 poäng och Sorento hamnar på en sjunde plats på listan för stora SUV:ar, precis över koncernkusinen Hyundai Grand Santa Fe.

Ja, premium-aspirationerna gick hem hos biljournalisterna, men det höll inte riktigt hela vägen – och Sorento hamnade i kläm.

Europaindex: 78,1 av 100 (ett snitt baserat på 19 tester)

author image

Johanna Petersson

Kontakta mig
logo nyteknik