ANALYS: Kia Cee’d SW är en asiatisk mellanrätt på favoritrestaurangen

Värdig och kompetent – men utan det där lilla extra. KIA Cee’d Sportswagon (SW) lyckades med nöd och näppe ta sig in på topplistan för kombibilar i vårt Europaindex. Och de europeiska biljournalisterna är sugna på annat.

Första Cee’d introducerades på den europeiska marknaden 2007 och har sedan dess hunnit bli en framgångssaga för den sydkoreanska biltillverkaren, med mer än en miljon sålda exemplar.

Andra generationen kom 2012 och familjen består nu av tre medlemmar: Cee’d, Cee’d Sportswagon och Cee’d GT. Och som du kanske redan förstått är Sportswagon (förkortat SW) Kias beteckning på kombibilen, som är särskilt populär i Sverige.

Men vad tycker då Europas experter om Kia Cee’d SW? Låt oss börja med några övergripande omdömen:

“Om en kombibil i c-segmentet finns på din önskelista är den här koreanska – men väldigt europeiska – tappningen en värdig och kompetent utmanare, om än en utan framträdande fördel eller dynamisk gnista för klassen” – Autocar

“Kia Cee’d må ha sina små brister [...]. Trots det funkar den som helhet” – Blick

“Cee’d Sportswagon gör jobbet som transportör klanderfritt, men både prislapp och bränsleförbrukning borde vara lägre för att framstå som riktigt attraktivt” – Allt om bilar

Och andra biljournalister ger samma, återhållsamma omdömen. De tycker att Cee’d SW “gör jobbet”, men att bilen saknar det där lilla extra.

Det gäller särskilt motorerna och körningen: “grå” och “vag” styrning, svaga motorer där “ingen har riktigt fräs” och utebliven sportig känsla – ja, så upplever vissa av experterna Cee’d SW. Men det finns de som är mer positiva, däribland brittiska Autocar:

“Kombin kommer inte vinna över några bilentusiaster med sin engagemangsnivå i kurvorna. Men den kommer inte heller förolämpa någon. För det finns faktiskt tillfällen då chassit glänser, med imponerande sofistikerad stötdämpning och isolering. Dessutom är styrningen  precis och fint avvägd [...].”

Vad gäller det ack så viktiga utrymmet och bagaget (vi pratar ju trots allt om en kombi) är det klart godkänt, enligt Europas biljournalister. Så här skriver österrikiska Allesauto:

“Bagageutrymmet på omfattande 528 liter är tillräckligt stort, och ja: andra har säkert nästan 600 liter i kapacitet, men formen i Kian är den avgörande faktorn. Höjden och den branta baken gör att Cee’d även rymmer skrymmande skräp, vilket igen visar att hörn och kanter är mer praktiska än vackra kurvor.”

Det ska dock noteras att flera av testerna är från 2012 och det har hunnit hända en del i klassen sen dess. Bagageutrymmet på 528 eller 1642 liter var hyfsat stort då jämfört med vissa konkurrenter, men Golf Variant har exempelvis sprungit om nu.

Något annat som också är klart godkänt är priset. Några tycker att det hade kunnat vara ännu lite lägre (till exempel Autoexpress och Allt om bilar), men generellt tycker experterna att Cee’d är prisvärd – och ett tryggt val med tanke på sjuårsgarantin.

“Prissättning på Cee’d är onekligen aggressiv, särskilt när du beaktar hur mycket standardutrustning du får för dina pengar. Sjuårsgarantin uppmuntrar också och har en positiv effekt på andrahandsvärdet” – Whatcar

Även förbrukningen är helt okej, enligt Europas biljournalister. Det är absolut ingen snåljåp, men inte heller en törstig drake.

När det kommer till utseende och interiör tycker experterna att det yttre är attraktivt och lite utstickande, men att insidan inte riktigt hänger med. Meningarna är dock delade: från “snygg” till “inte övertygande” via “bättre än tidigare”. Brittiska Autoexpress skriver så här:

“Inuti ger en inbyggd instrumentbräda, smidiga paddlar och anständiga material en känsla av kvalitet, även om kabinen inte är lika flott som den i VW Golf.”

Sammantaget verkar Kia Cee’d SW vara den asiatiska mellanrätten du väljer av vana på favoritrestaurangen, eftersom den känns trygg och bra. Europas experter spottar inte ut den, men de njuter inte av varje tugga heller.

Totalt får den 78,5 poäng i vårt Europaindex och hamnar på en nionde plats på listan för kombibilar – bara 0,4 poäng före Peugot 308 SW och Audi A4 Avant, som delar på tiondeplatsen.

Den passar dig som vill ha en bil som gör det den ska, men inte så mycket mer. För visst är den värdig och kompetent. Men den skapar inte precis glitter i ögonen.

Åtminstone inte för biljournalisterna.

Europaindex: 78,5 av 100 (ett snitt baserat på 15 tester)

author image

Johanna Petersson

Kontakta mig
logo nyteknik