ANALYS: Har Ford Kuga blivit för gammal i SUV-gamet?

Fords mellanstora SUV Kuga har hängt med ett tag. Andra generationen lanserades 2012 och förra året kom en välbehövlig facelift. Men den imponerande inte nämnvärt på Europas bilexperter – de tycker att Kuga behöver rycka upp sig ännu mer.

Första generationens Kuga lanserades 2008 och såldes i mer än 300 000 exemplar på den europeiska marknaden. Fyra år senare kom den andra generationen.

“Nya Kuga” blev då startskottet på Fords heltäckande utbud inom SUV-klassen – numera finns även stora Edge och kompakta EcoSport i produktportföljen.

Men det är inte bara Fords SUV-utbud som ökat de senaste åren. Konkurrensen har hårdnat inom de olika segmenten och i jämförelse med andra SUV:ar i mellanklassen börjar Kuga bli gammal i gamet.

En facelift genomfördes därför förra året och Ford presenterade en hel del nyheter. Och Europas biljournalister såg förbättringarna:

“Vi gillar Ford Kugas blandning av de förmågor som du kan tänkas leta efter hos en SUV. Och efter sin facelift 2016 har utrustningsnivåerna fått en välbehövlig boost, vilket gör Kuga till ett riktigt tilltalande alternativ jämfört med sina närmsta rivaler” – Autocar

“Utan tvivel Fords bästa SUV – och några av de mest irriterande sakerna är borta” – Side3

“Uppdaterade Kuga drar framförallt nytta av det nya utseendet, som gör den betydligt mer attraktiv än föregångaren. Medan kördynamiken är sig lik, kan man glädja sig över nya utrustningnivåer och teknikhöjdpunkter” – Autonews

Den stora frågan är dock inte om uppdaterade Kuga är bättre än sin föregångare (det kan man väl nästan utgå ifrån?), utan hur väl den står sig mot dagens konkurrenter.

Och om jag ska gå rakt på sak så räcker Kuga inte riktigt hela vägen, enligt Europas experter. Varför? Här är några slutsater:

📌 Körningen är agil – men opassande? Generellt sett anser biljournalisterna att Kuga är agil och sportig för att vara en SUV. Och även om detta uppskattas av flera finns det några som är kritiska. Brittiska Whatcar tycker exempelvis att bilen känns “nervös” och Autoexpress menar att Kuga gått från att vara “en av de bästa” till att “bara vara lika bra” som konkurrenterna.

Samtidigt skriver bl.a. Autocar att “det är ovanligt att köra en bil i den här storleken med den kontroll och agilitet som Kuga har” och att den “stolt sticker ut” i ett segment av några gamla dinosaurier. Men: de frågar sig också om Kugas köregenskaper egentligen passar för en mellanklass SUV.

📌 Interiören är på en (knappt) acceptabel nivå. Tidigare Kuga har varit en knapp-fest till interiör, men efter sin facelift har många av funktionerna lyfts in mittkonsolens pekskärm. Det uppskattar biljournalisterna och tycker att mittkonsolen “städats upp” rejält.

Men när det kommer till materialval och konstruktion tycker de att interiören i Kuga har en bit kvar. Några tycker den är helt acceptabel, medan andra tycker att den ser billig ut eller rentav “ful och gammal”.

📌 Infotainment-systemet kräver vissa kompromisser. Efter uppdateringen erbjuder Kuga bättre infotainment och mer assistans än tidigare. Experterna är glada att slippa de två tidigare generationerna av SYNC och tycker att den tredje tagit rejäla kliv framåt med såväl röststyrning som koppling till Apple CarPlay etc.

Det finns dock vissa kompromisser: tyska Autonews konstaterar exempelvis att bilens navigationssystem inte går att använda när ens smartphone är ansluten och Auto Motor und Sport skriver att den “nedsänkta” pekskärmen gör att man råkar trycka på knappar runtomkring när man ska använda den.

📌 Utrymmet är bra, men inte enastående. Bagageutrymmet på 456 liter (1 603 med nedfällda baksäten) är kanske fullt tillräckligt, men det är relativt litet för klassen enligt Europas biljournalister. Och utrymmet för förare och passagerare är ungefär i samma klass – det är inte trångt, men vissa rivaler erbjuder mer plats.

Sammantaget gör de här sakerna att experterna upplever Kuga som en något dyr bil, sett i relation till vad man får för pengarna. Så här skriver till exempel brittiska Whatcar:

“Ford Kuga är konkurrenskraftig på vissa områden, men det finns ett antal mer prisvärda alternativ, inte minst den utmärkta Mazda CX-5.”

Men Kuga har även sina styrkor. Efter sin facelift har den enligt biljournalisterna fått mycket mer karaktär och blivit snyggare till utseendet. Dessutom har Ford lagt till assistanssystem som gör att bilen inte hamnar på efterkälken. Och den har sina praktiska sidor:

“Med en elektriskt dragkrok, för ett fullt acceptabelt pristillägg på 1 050 euro, och en dragvikt på högst 2 200 kg är Kuga nu också ett mycket begåvat släpfordon som kan dra tyngre husvagnar eller hästvagnar” – Auto Motor und Sport

Totalt sett tycker alltså Europas experter att Kuga har tagit stora kliv framåt på flera fronter (utseende, interiör och infotainment), men att det fortfarande finns stora kompromisser – den lyckas inte komma ikapp tiden (och konkurrenterna) till 100 procent.

Kuga ligger just nu på 14:e plats listan för SUV mellanklass med sina 74,8 poäng. Men som vi vet är konkurrensen mördande och Volkswagen Tiguan, som ligger på plats 12 och är en av toppsäljarna i segmentet, visar att en låg placering inte nödvändigtvis behöver vara lika med en dålig bil.

Vill du ha en sportigare SUV, till ett förhållandevis billigt pris, kan Kuga vara ett alternativ. Men är du ute efter det senaste i teknikväg, lyxigare interiör och/eller mer komfort gör du nog klokast i att kolla in Volvo XC60 och Jaguar F-Pace med flera i övre delen av topplistan.

Gammal är inte alltid äldst.

Europaindex: 74,8 av 100 (ett snitt baserat på 18 tester)

author image

Johanna Petersson

Kontakta mig
logo nyteknik