ANALYS: Mer förnuft än känsla hos BMW 225xe

Med både en förstaplats och en sjätteplats på topplistan i Europaindex står det klart att BMW har tagit laddhybriderna till en ny nivå. Men framgångsreceptet bakom 225xe verkar skilja sig ganska rejält från 330e – här är experternas omdömen.

När BMW lanserade “vanliga” 2-Serie Active Tourer för tre år sedan tog den tyska biltillverkaren ett stort steg utanför sin “comfort zone”. Förändringarna var många och den sportiga stilen tonades ner.

Och när 225xe kom förra året var först förvirringen total bland Europas biljournalister. Så här skrev till exempel norska Side3:

“Motorentusiasterna från München har gjort en del saker vi inte förväntat oss de sista åren och många har målat fan på väggen på grund av sällskapets utveckling. Bilen vi har varit ute med denna gången – 2-Serie Active Tourer 225xe [...] – är på flera sätt det ultimata exemplet på den utvecklingen. Inte bara är det en MPV. Den är dessutom egentligen framhjulsdriven. Och som pricken över i:et har den blivit en hybrid. Ja, till och med en laddbar hybrid.”

Men experterna fann sig snabbt – för 225xe visade sig vara en riktigt positiv överraskning:

“BMW 225xe som versionen heter är på många sätt en perfekt bil för familjer, kanske framför allt för familjer i storstäder som vill ha ut lite extra av sin bil – och som är beredda att betala för det” – Allt om bilar

“Utan tvivel den mest förnuftiga BMW:en du kan köpa” – Side3

“Rent tekniskt är 225xe oerhört imponerande och konstruktionen av drivlinan är särskilt fin. För många av oss kan den här BMW:en erbjuda alla fördelarna hos en elbil, utan någon av nackdelarna.” – Carmagazine

Till skillnad från 330e, som knep förstaplatsen, är det dock inte körglädjen som är framgångsreceptet. För även om experterna generellt beskriver körupplevelsen med positiva ord, så är det inte riktigt samma entusiasm – och det finns en del kritik.

“Tyvärr [...] kör den inte lika bra som standardbilen. 225xe känns både besvärlig och tung. Styrningen är dessutom en aning stum och tappar den precisa känslan som finns hos dess konventionellt drivna syskon. [...] Medan det finns en uppenbar kompromiss i körglädjen kommer du inte bli förnärmad av bilens prestanda i stan. [...] Åkturen är fin och den är lika lätta att manövrera som standardbilen” – Autoexpress

Men långt ifrån alla omdömen låter så här, utan de flesta tycker att 225xe är en skön bil att köra. Bland andra min kollega Håkan, som testade bilen för näsan exakt ett år sedan:

“Den är följsam, tyst och bekväm. Den besitter inga tendenser till understyrning, utan är i det närmaste perfekt balanserad.[...] Eftersom grundstommen är densamma som i MINI, så är detta en riktigt kul bil att köra. Övergången mellan den trecylindriga bensinmotorn och elmotorn sker i det närmaste sömlöst.”

Den riktigt stora styrkan hos 225xe är dock den familjevänliga och förnuftiga insidan. Europas biljournalister är framförallt imponerade över att BMW lyckats behålla bagaget nästintill intakt – bara utrymmet under golvet är borta. Dessutom är det fortsatt gott om utrymme i baksätet, trots att sätena höjts med 3 cm för att batteriet ska få plats, och sätena fälls i konstellationen 40/20/40.

Samtidigt finns det några minus, även på den praktiska punkten. Till exempel är baksätena inte är skjutbara och det finns ingen dragkrok (!) – något som ses som en stor nackdel i flera tester.

Eftersom 225xe är en laddhybrid är givetvis räckvidd och förbrukning ett väsentligt kriterium, som brukar ges stort utrymme i experternas tester av den typen av bilar. Men i de tester jag läst är kommentarerna relativt få .

De flesta av journalisterna konstaterar nämligen bara den verkliga elektriska räckvidden (de flesta hamnar på knappt 30 kilometer), inte vad de tycker om den. Kanske för att 225xe varken är bu eller bä?

Även på punkten design och interiör är kommentarerna sparsamma. Men Allt om bilar tar tydlig ställning: ful på utsidan, fin på insidan.

“BMW har låtit den här högbyggda bilen få låna allt för många drag från andra mer slimmade modeller för den ska harmoniera med sina syskon. Det funkar inte så bra. Inte så bra alls.”

“BMW är mästare på att bygga interiörer. Det brukar vara snyggt, praktiskt och sällsynt välbyggt. Det gäller den här modellen också som imponerar med sin kvalitetskänsla.”

Priset får desto mer kommentarer – och de flesta är positiva. Norska Side3 påpekar exempelvis att “denna BMW-modellen bara är 30 000 [norska, reds. anm.] kronor dyrare än storsäljaren VW Golf GTE, som inte har fyrhjulsdrift och som har 130 liter mindre bagagerum”.

Dessutom har 225xe ungefär samma pris som 225i xDrive ute i Europa. Och på det stora hela är bilen värd sina pengar, menar experterna.

“BMW 225xe Active Tourer kostar från 402 400 kronor och blir raskt ännu dyrare när man börjar extrautrusta sin bil. Det kanske låter fasligt dyrt för en så här pass liten bil, men jag tycker inte att det är oskäligt. En plug-in hybrid som de flesta kan pendla med på bara el, med en grym premiumkänsla i inredningen som dessutom är rolig att köra måste få kosta lite extra” – Allt om bilar

Helhetsintrycket jag får av 225xe, utifrån biljournalisternas omdömen, är alltså att det är en familjevänlig bil med flera praktiska sidor och som är trevlig att köra i staden. Priset avskräcker inte allt för mycket, samtidigt som räckvidden och förbrukningen verkar vara fullt acceptabla.

Och det är snarare förnuft än känsla som präglar 225xe, särskilt med tanke på att en del av experterna ser vissa kompromisser i klassisk prestanda och körglädje.

Men det är knappast något BMW behöver bli särskilt ledsna över, för även förnuft belönas och 225xe får totalt 76,6 poäng i Europaindex. Därmed slår den precis Golf GTE, Mini Countryman SE och Mitsubishi Outlander PHEV – som alla ligger mindre än 0,5 poäng bakom – och tar sjätteplatsen på topplistan för laddhybrider.

Så kanske kommer den tappa framöver, kanske klättrar den. Oavsett har BMW lyckats skapa ett radarpar á la förnuft och känsla med 225xe och 330e.

Europaindex: 76,6 av 100 (ett snitt baserat på 17 tester)

author image

Johanna Petersson

Kontakta mig
logo nyteknik