ANALYS: Volvo V60 är sympatisk – men gammal

Med oddsen emot sig lyckades Volvo V60 knipa en åttondeplats på topplistan för kombibilar i Europaindex. Men åldern märks och experterna hittar svagheter på nästan alla punkter.

Volvo V60 hade premiär på Paris motorshow år 2010 och hittade då sin egen nisch mellan kompakta V50 och stora V70.

År 2014 kom en facelift och tidigare i år lanserades Classic-versionen, som tyder på att en ny generation är på väg.

V60 har alltså kommit till åren. Dessutom har modellen alltid bjudit på ett begränsat utrymme i jämförelse med konkurrenter som BMW 3-serie Touring, Mercedes C-klass kombi och Audi A4 Avant.

Låter som dåliga odds för att ta sig in på topplistan för kombibilar, eller hur? Men V60 har inte tagit sitt sista andetag ännu och omdömena från de senaste två åren är helt okej:

“En Volvo V60 är en utmärkt bil” – Motorsiden

“Lådformen slipades ned till en läcker, men mindre praktisk, slutande bakända. Likväl har tusentals av norrmän släppt in V60 i sina hjärtan och det är inte svårt att förstå. Trevlig, bekväm och säker – det är grunder nog för mångas bilköp” – Bilnorge

“Volvo V60 är en sympatisk bil, men den är inte lika bra att köra eller lika rymlig som sina rivaler” – Whatcar

Tittar man närmare på de olika bedömningspunkterna blir det dock uppenbart att V60 har sina svagheter – även om inte alla beror på åldern.

Körningen beskrivs generellt som bekväm och stabil, men detaljerna sitter inte riktigt där. Någon klagar på hur den hanterar dåliga vägar, en annan på att styrningen ger dålig feedback. En tredje klagar i sin tur på obekäma nackstöd och en fjärde på isoleringen.

Två saker som många experter är överens om är dock att V60 passar bäst på motorvägen och att den sätter komfort före sportighet. Så här skriver exempelvis brittiska Autocar:

“Den är bättre i hög fart än i stan, men Volvo-kombin ger genuin och imponerande komfort oavsett var du kör [...]”

När det kommer till förbrukningen skulle jag säga att den får precis godkänt. Flera journalister har skrivit att förbrukningssiffrorna “imponerar”, men samtidigt har många fått sämre resultat än väntat under sina test. Så här skrev till exempel tyska Autonews när de bedömde den uppdaterade bilen 2013:

“Bränsleförbrukningen för V60 D4 med automat anges av tillverkaren vara sparsamma 4,2 liter, vilket är 0,7 liter mindre än föregångaren. Men verkligheten såg tyvärr annorlunda ut. Trots defensiv körstil slukade vår testbil i snitt omkring 7,5 liter.”

Designmässigt står sig V60 fortfarande och får mycket beröm från experterna vad gäller såväl det yttre som det inre.

“Volvo V60 har tycker jag många olika ansikten. Den är inte lika snygg som en XC60 men med rätt färg kan en V60 se hyggligt modern ut. [...] Interiören i Volvon är väldigt lugn och trivsam. Det är enkelt, snyggt och propert” – Allt om bilar

Tvärtom gäller för tekniken: här syns åldern tydligt och V60 känns långt ifrån modern. Brittiska Whatcar jämför antalet knappar med förarkabinen i ett flygplan:

“Den börjar bli gammal nu, något som märks på det daterade infotainment-systemet och mittkonsolen som har fler knappar än förarkabinen i en Airbus A380.”

Kort och gott: V60 är fin att titta på, men mindre intuitiv att använda och inte något för teknik-freaket.

Att V60 inte heller är någon storlastare stod klart väldigt snabbt när jag läste biljournalisternas tester. Alla är rörande överens om att baksätet är litet (särskilt benutrymmet) och att bagaget inte har något att sätta emot de i BMW 3-serie Touring, Mercedes C-klass kombi och Audi A4 Avant m.fl.

Men modellen har några praktiska sidor. Experterna konstaterar att bagaget är fällbart i 40/20/40 och har flera krokar/nät, samt att passagerarplatsen längst fram kan fällas.

Säkerhetsmässigt är V60 ett “säkert kort” (ursäkta ordvitsen) – modellen har lovordats under åren. Men för att vara en Volvo saknas så klart vissa bitar. Så här skrev Allt om bilar förra året när de ställde V60 mot Volkswagen Golf kombi:

“Både VW Golf och Volvo V60 är bilar som utvecklades långt innan det var tal om filkörningsassistenter och autobromsfunktioner. De allra första V60-bilarna hade Volvos något ologiska instrumentering med många olika knappar för samma sak. De senaste modellerna har moderniserats men det går ändå inte att jämföra kapaciteten i en V60 med den i en V90.”

Och priset, slutligen, är väl att betrakta som attraktivt. Det har så klart fallit en del de senaste åren och är idag lägre än för bara ett eller ett par år sedan då flera tester som jag läst gjordes. Och som tidigare konstaterats får man nu mycket bil för pengarna i och med Classic-modellen.

Volvo V60 är alltså en sympatisk bil som passar bra på motorvägen och har klassisk design, enligt Europas biljournalister. Dessutom är förbrukningen hygglig och modellen har sina praktiska sidor.

Men när åldern märks så tydligt på infotainment och säkerhetsutrustning – som vanligtvis är två starka kort för Volvo – är det inte konstigt att det blir en åttondeplats i Europaindex för kombibilar.

Europaindex: 78,6 av 100 (ett snitt baserat på 14 tester)

Bilder: Pressbilder Volvo, 2014

author image

Johanna Petersson

Kontakta mig
logo nyteknik