ANALYS: Volkswagen e-Golf trycker på snooze och lugnar experterna

En riktigt stabil andraplats blev det för Volkswagen e-Golf på topplistan för elbilar i Europaindex. Framgångsfaktorn? Att inte sväva iväg, utan bara vara “som en vanlig Golf” – vilket inte är så “bara” enligt Europas experter.

Första Golfen lanserades inför modellåret 1975 och Volkswagen har totalt producerat mer än 34 miljoner exemplar (!) av kompaktbilen som kommit att definiera en hel klass.

Sedan 2014 är e-Golf en del av modellfamiljen och har i år fått en rejäl uppdatering, i samband med att Volkswagen fräschat upp hela Golf-programmet.

Med ökad räckvidd och uppdaterat infotainment-system m.m. har Europas biljournalister så klart testkört den “nya” e-Golf (vissa tycker att det ska anses som andra generationen) för glatta livet. Och omdömena är positiva:

“Längre bilsemestrar är dock en bit bort, men behöver du en bil för att åka till jobbet eller fritidshuset, då fungerar nya e-Golf utmärkt. Det bästa är att det är en Golf och inte ett designexperiment som så många andra elbilar” – Håkan

“Den uppdaterade e-Golf är bättre på flera punkter. Elmotorn har märkbart mer tryck och de angivna 200 km i verklig räckvidd verkar nästan uppnåeliga. I övrigt är e-Golf rakt igenom en Golf. En större komplimang kan man knappast ge den. Chassi, förarmiljö, utseende – allt är riktigt bra” – Autonews

“Det är typiskt Volkswagen att producera en elektrisk halvkombi som är bättre än nästan vilken som helst – en som gör allt du rimligtvis kan kräva av den till en utmärkt standard – och sedan vara helt nöjda med att, när allt är sagt och  gjort, det bara är ännu en Golf” – Autocar

Ja, att e-Golf är “som en vanlig Golf” verkar vara av stor betydelse för experterna. I flera tester anar jag en trötthet över att många bilmärken gör sina elbilar till “designexperiment” och svävar ut – journalisterna verkar se dem som jobbiga väckarklockor som skriker “kolla på mig, dags att rädda världen!”.

Att e-Golf trycker på snooze och lugnt låter dig somna om, samtidigt som du sparar på miljön, är då så klart en befrielse.

Och den känslan gäller inte bara designen utan även körningen. Så här skriver till exempel Allt om bilar om vardagspendlingen:

“Det mest märkliga med nya Volkswagen e-Golf är att det inte är så märkligt att köra den. Jag behöver inte ens hålla koll på hur mycket el det är kvar i batteriet. Eller brottas med elkabeln varje dag.”

 

Men vad innebär “som en Golf”? Och visst måste det finnas några skillnader?  Nå, låt oss titta närmare på detaljerna.

När det gäller körningen beskriver experter den som neutral och enkel (Allt om bilar), mer körglad än tidigare (Side3) och med bekväm fjädring och exakt styrning (Auto Motor & Sport). Dessutom får rekuperationen och ljudnivån – som är låg för att vara en elbil – en hel del beröm.

Räckvidden hos e-Golf gör att den konkurrerar med bl.a. BMW i3, Nissan Leaf, Renault Zoe, Hyundai Ioniq och Tesla Model 3. De angivna 300 kilometrarna enligt orealistiska NEDC är givetvis betydligt färre i praktiken, men experterna är ändå ganska imponerade. Norska Side3 tog e-Golf på en tur från Oslo till Töckfors i Sverige och tillbaka:

“Efter en tur på 109 kilometer anländer vi till köpcentret med en återstående räckvidd på 168 km. [...] Väl hemma har vi rest 241 km och har fortfarande 17 km kvar i räckvidd – alltså totalt nästan 260 km. Något mer hade nog var möjligt att pressa ut, genom att köra ännu mer ekonomiskt – men samtidigt hade vi helt optimala förhållanden.”

En nackdel med e-Golf är dock den långa laddtiden, tycker Europas biljournalister. Men det är i och för sig ett problem som är vanligt hos de flesta elbilarna. Min kollega Håkan, som testade e-Golf i april, skriver så här om saken:

“Laddningen brukar vara det största hindret för att investera i en elbil och ärligt talat så är ingen riktigt bra lösning i sikte inom den närmaste tiden. För de som använder bilen för att transportera sig mellan hemmet och arbetsplatsen, utgör detta inget nämnvärt problem, så länge det finns ett eluttag. Tidsåtgången för att ladda upp till 80 % i ett vanligt jordat 230V uttag, är drygt 13 timmar. I laddstolpe med 7,2 kW tar det drygt 4 timmar. Snabbast är det i ett så kallat CCS (Combined Charging System) med 40 kW då det tar endast 45 minuter att nå 80 % laddning, men dessa är tyvärr inte så vanliga.”

När det kommer till design och interiör levererar e-Golf det som experterna förväntar sig – nämligen högsta möjliga kvalitet. “Konstruktion och material är oklanderligt” skriver till exempel österrikiska Allesauto och brittiska Autocar tycker att “det är nästan omöjligt att inte känna sig hemma i förarsätet, komma till rätta i baksätet, eller uppskatta nästan allt som kan tas på eller justeras”.

Även tekniken imponerar på biljournalisterna och det råder ingen tvekan om att e-Golf levererar det mest du kan önska dig när det kommer till infotainment. Och det är intuitivt.

Men det finns lite, lite kritik: “VW erbjuder inte wifi-hubb och flera finesser saknas i standardutrustningen” skriver Allt om bilar och österrikiska Allesauto kallar geststyrningen för en “onödig gimmick”.

Utrymmet i e-Golf är givetvis inte enormt – det handlar trots allt om en kompaktbil – men full tillräckligt enligt experterna. Så här skriver brittiska Whatcar:

“Trots sin elektriska drivlina erbjuder e-Golf dig och dina passagerare nästan lika mycket plats som en vanlig Golf. Därför finns det ett överflöd av huvud- och benutrymme där fram, med en generöst bred interiör som betyder att det inte råder ont om axelutrymme heller. [...] Där bak finns det plats för tre barn (eller två vuxna) att sitta i baksätet, så det är mycket rymligare än i BMW i3 och Nissan Leaf. Och även om e-Golfens bagage är en aning mindre än i en vanlig Golf, finns det fortfarande utrymme för en stor barnvagn eller ett par stora resväskor.”

Värt att notera är dock att det inte går att montera dragkrok. Men detta gäller de flesta elbilar och det är bara svenska Allt om bilar som tar upp detta faktum, av de tester som jag läst.

I och med uppdateringen har e-Golf också fått mer säkerhetsutrustning. Bra grejer – men en hel del kostar extra:

“e-Golf säljs med adaptiv farthållare och autobroms med fotgängarigenkänning men parkeringssensor fram och bak och filkörningassistenten är tillval och kostar lite extra. [...] Även backkamera och varning för korsande trafik när du backar ur en p-plats är också tyvärr tillval. Vårt råd är att köpa till VW:s fina säkerhetspaket så långt plånboken räcker. Det är synd att VW plockat bort så många fina finesser från e-Golf i standardversion” – Allt om bilar

Och apropå pris: på denna punkt är inte Europas biljournalister helt överens. Några tycker att det, i förhållande till konkurrensen och den höga utrustningsnivån, är helt okej. Medan andra framhåller hur absurt det är att elbilar fortfarande ska kosta så mycket mer i relation till diesel- och bensinbilar.

“Det som talar emot den är kanske priset på 395 900 kr och den patetiska miljöbilspremien på 40 000 kr som våra politiker verkar tycka är tillräckligt. Det vore tråkigt om detta hindrar nya e-Golf från att nå framgångar, för detta är en riktigt bra bil” – Håkan

Men e-Golf kan ändå vara attraktiv för tjänstebilsförare: förmånsvärdet för 2017, utan extrautrustning eller milreducering, ligger på 2 258 kr/mån.

För att summera gillar experterna det faktum att e-Golf är som en vanlig Golf. Körningen beskrivs som skön och sammanhållen – med bra räckvidd – samtidigt som interiör, teknik och utrymme håller hög klass.

De enda större nackdelarna är laddtiden (eller kanske snarare bristen på snabbladdstolpar) och priset, tycker man. Men dessa problem är mer eller mindre närvarande hos alla elbilar, så det är inget som verkar påverka biljournalisternas poäng i högre grad.

Totalt får e-Golf 82,5 poäng i Europadinex och landar på en andraplats på topplistan för elbilar. Och det är med goda marginaler åt båda hållen: den ligger nästan två hela poäng bakom Tesla Model S, men också lite mer än tre poäng över Hyundai Ioniq.

Stabilt, Volkswagen. Och tack för sovmorgonen, säger Europas experter.

Europaindex: 82,5 av 100 (ett snitt baserat på 20 tester)

logo nyteknik