ANALYS: Klassikern BMW X5 har förlorat SUV-fotfästet

Jovisst, BMW X5 tog sig in på topplistan för stora SUV:ar i Europaindex. Men det blev inte mer än en sjätteplats för den gamla pionjären – och bilexperterna tycker inte att X5 är någon klassledare längre.

BMW X5 var något av en pionjär när den kom ut för första gången år 1999. Det var en av de första fyrhjulsdrivna bilarna som fokuserade mer på vägen än på offroad och såldes i 1,3 miljoner exemplar under sina två första generationer.

Den nuvarande generationen (tredje i ordningen) lanserades till modellåret 2014 och har haft en tuffare utmaning. Konkurrensen har ökat och bland de främsta rivalerna hittar vi nu Mercedes GLE, Audi Q7, Range Rover Sport, Porsche Cayenne och Volvo XC90.

Så hur har X5 klarat sig? Jag har läst tester från 2014 fram till i år och man kan säga att klassikern har tappat fotfästet en liten bit i taget.

“BMW X5 – fortsatt med fyrhjulsdrift som standardutrustning – kombinerar lyx och körglädje på ett sådant sätt att inget bilhjärta går på tomgång” – VG, 2014

“En väl avvägd kompromiss mellan körglädje, komfort och praktiska brukskvaliteter. BMW X5 är en mångsidig bil som klarar de flesta sammanhang med bravur” – Allt om bilar, 2015

“Om du söker en premium-image, lyxig interiör och massvis av praktiskthet, gör X5 dig inte besviken; den är bara inte längre den klassledande SUV:en som sätter standarden i sin klass” – Autoexpress, uppdaterad våren 2017

Särskilt körupplevelsen har “fått sig en törn” när konkurrensen blivit hårdare. Med det sagt tycker experterna generellt sett att X5 har kraftfulla motorer, hög komfort och är relativt agil. Men några föredrar andra bilar:

“Det är värt att notera att en Range Rover Sport är ännu bättre på att kombinera en kontrollerad körning i hög fart med förmågan att hantera den hemska sortens ytor du ofta möter i stan” – Whatcar

“Det är oroande, för ett varumärke som lovar en dynamisk körupplevelse, att senaste BMW X5 ligger bakom Porsche Cayenne och Range Rover Sport vad gäller engagemang” – Autoexpress

Båda sajterna är dock brittiska och lyfter fram brittiska Range Rover Sport, så kanske finns viss partiskhet… Eller så ligger det något i det, då Range Rover faktiskt knep en fjärdeplats på topplistan.

Även de snåla motorerna hos X5 har bleknat i jämförelse med rivalerna. Strax efter lanseringen skrev norska VG (och flera andra journalister) att “BMW imponerar med magra motorer” och gav bilen en sexa på miljö-tärningen. Men när tyska Auto Motor & Sport jämförde Volvo XC90 och Land Rover Discovery med X5 fann de följande:

“Båda motorerna förbrukar i testet på 100 kilometer i genomsnitt nästan lika mycket (Volvon 8,9 liter / 100 km, Land Rovern 9 liter) – och därmed ungefär en halv liter mindre än BMW:n.”

Den förbrukning som var väldigt lågt för några år sedan har alltså idag snarare blivit standard.

Och designen har gjort en liknande resa, men över längre tid: det som funkade i tidigare generationer sätter nu igång snooze-knappen.

“I hjärtat är BMW X5 fortfarande den sportiga SUV som den var 1999. Kanske rent av för mycket när det gäller det estetiska, för den här uppdaterade designen saknar verkligen fantasifulla utsvävningar” – Autocar

På insidan rycker dock X5 upp sig och alla experterna tycker att BMW håller hög kvalitet. De flesta tycker att interiören håller samma nivå som moderna konkurrenter, men återigen finns det ett par brittiska kritiker som menar att det där lilla extra saknas.

Nåväl, låt oss nu se till styrkorna hos X5. Och en av dem är onekligen infotainment-systemet: det imponerar på Europas biljournalister med sin teknik och användarvänlighet.

“Det verkliga nöjet här är inte att din smartphone sömlöst ansluts till X5, utan att den gör det genom en så bekväm och stilig uppsättning av klick och roteringar. Den senaste inkarnationen av iDrive har ökat dämpningen i knapparna [...]. Kombinerat med gränssnittets intuitivitet har systemet ingen rival på denna, eller någon, prisnivå” – Autocar

Att X5 är stor och praktisk är ytterligare en styrka och experterna verkar inte sakna offroad-egenskaperna. Kanske för att BMW kallar X5 för SAV (Sport Activity Vehicle) och tydligt prioriterat livet vägen (där de flesta faktiskt kör) istället för utanför?

Det som står klart är i alla fall att X5 bjuder på gott om utrymme och står rustad för familjelivet. Så här skriver exempelvis Allt om bilar:

“Lastöppningen är väl tilltagen, tack vare att bakluckan är delad. Och lastkapaciteten är bra, även om det finns konkurrenter som Volvo XC90 som är bättre. Som dragbil är dock X5 outstanding.”

Flera journalister framhäver också att baksätet går att fälla 40/20/40 och att det finns gott om utrymme inne i bilen för passagerare. Men Whatcar konstaterar att de två valbara extrasätena längst bak främst passar barn på grund av dåligt knäutrymme.

När det slutligen kommer till säkerhet och pris är tongångarna lite mer dämpade, om än positiva. X5 har nämligen inte testats av Euro NCAP ännu, men de flesta biljournalisterna utgår från att den är säker med tanke på utrustningen – även om Volvo tar täten på den punkten med XC90, enligt tyska Auto Motor & Sport.

X5 är långt ifrån billig, men experterna tycker inte att prislappen är orimlig. “Har man stor plånbok och behov av en bra dragbil kan det vara en bra investering” skriver Allt om bilar och Whatcar framhåller att den är konkurrenskraftigt prissatt bredvid rivaler som Audi Q7 och Volvo XC90.

Trots sin ålder har BMW X5 alltså lyckats hålla sig relativt konkurrenskraftig, mycket tack vare att den började med ett försprång. I Europaindex får den 78,1 poäng och hamnar på en sjätteplats på listan för stora SUV:ar.

Men tiden har till slut kommit ikapp och därför blir nästa generation, som förväntas komma till modellåret 2019, oerhört viktig för BMW. Kan de leverera en ännu starkare körupplevelse, snäppet snålare motorer och blåsa liv i designen finns alla förutsättningar för X5 att återta tronen som den en gång erövrade.

Nuvarande X5 har dock förlorat sitt fotfäste och får sittande på läktaren betrakta hur konkurrenterna slåss i toppen så länge.

Europaindex: 78,1 av 100 (ett snitt baserat på 11 tester)

author image

Johanna Petersson

Kontakta mig
logo nyteknik