ANALYS: Kia Soul EV börjar hamna på efterkälken

Kia Soul EV hade klassledande räckvidd vid lanseringen 2014 och var den första elbilen med sjuårig garanti på batteriet. Men nu har konkurrenterna börjat köra om – och experterna är inte förvånade.

Ursprungliga Soul lanserades 2008 och fem år senare kom generation nummer två. Strax därpå (2014) gjorde den elektriska versionen, Soul EV, europeisk debut på internationella bilsalongen i Genève.

Soul EV var den första elbilen från Kia som såldes globalt. Vid lanseringen hade den klassledande räckvidd och var den enda elbilen med en sjuårig/150 000 km-garanti.

Men det hinner hända mycket på några år och elbilskunderna ställer allt högre krav, bland annat på räckvidden. Så här skrev till exempel Bilnorge tidigare i år, när Kia förbättrade sitt batteri:

“Kias svar på kundernas efterfrågan är att öka Souls batterikapacitet från 27 till 30 kWh (brutto), vilket i sin tur förbättrar räckvidden från 212 till 250 km, mätt enligt gällande körcykel (NEDC). [...] Frågan är bara om Kias ansträngning räcker när Opel ger dubbla räckvidden med Ampera-e och Renault Zoe har en räckvidd på 400 km? Samtidigt etableras nu 60 kWh batterikapacitet och runt 400 km i effektiv räckvidd som industristandard i elbilar för de flesta folk.”

Experternas omdömen skiljer sig därför en del åt beroende på när de testat Soul EV – det som var imponerande för bara ett par år sedan är nu nästan “gammal skåpmat”. Här är några exempel på uttalanden om Soul EV genom åren:

“Testteamet föll omedelbart för Soul, inte minst på grund av den goda och något förhöjda sittpositionen, den friska interiören, den omfattande utrustningen och det trevliga priset som ligger tiotusentals [norska, reds. anm.] kronor under Golf” – Bilnorge, maj 2015

“Du behöver idag inte längre kompromissa för mycket när du bestämmer dig för en toppmodern e-bil. Alla tre [Nissan Leaf, Renault Zoe och Kia Soul EV, reds. anm.] övertygar med användbar räckvidd, acceptabel komfort och bra praktiska egenskaper. Den som överraskar mest av allt är Kia Soul, som passar bäst för vardagligt bruk med sin kombi-liknande kropp och goda utrymme” – Auto Motor & Sport, oktober 2016

“Om du ska köpa en elbil, skulle det vara svårt att hitta ett övertygande argument för att välja Soul EV framför konkurrerande modeller. Den gör allting hyggligt, förutom att den lider av en försämrad körning på dåliga vägar, men saknar klassledande egenskaper i elbilsklassen” – Autocar, 2017

Trots en snabb utveckling av elbilar och olika åsikter, tycker jag mig ändå kunna dra åtta slutsatser om Soul EV utifrån de tester från 2014-2017 som jag läst:

1. Soul EV har en bra, upphöjd förarposition. Enligt experterna gör positionen det lätt att kliva in och ut, ger fin överblick och gör bilen enkel att manövrera.

2. Den är lättkörd, men komforten omdiskuterad. Soul EV bjuder inte på någon vidare speciell körupplevelse, mer än att den gör vad den ska. Brittiska Autoexpress beskriver det hela så här:

“Vi skulle inte påstå att en Kia Soul EV är kul att köra [...] men den är tryggt förutsägbar. Den väger ganska mycket och känns därför solid och plan på vägen, samt är stabil och sammanhållen i svängar vid ‘normala’ hastigheter. Styrningen erbjuder inte mycket när det gäller känsla, men är korrekt och hyggligt viktad.”

Komforten väcker desto mer känslor och delar Europas biljournalister i två läger. Hårt fjädrad och stötigt chassi tycker några (Vi Bilägare, Allesauto och Blick), medan andra menar att komforten är “en av bilens starka sidor” (Bilnorge) och att bilen bjuder på “en avslappnad och bekväm körning” (Autoexpress).

3. Toppfarten är ett plus i kanten. Soul EV har en toppfart på 145 km/h. Och det är kanske inget som är avgörande för de nordiska experterna. Men i Tyskland är det ett stort plus i kanten att bilen “inte blir ett hinder på autobahn” (Autonews).

4. Låg, men realistisk, räckvidd hos Soul EV. Bilens räckvidd var som sagt imponerande när den lanserades, men nu är den inte mycket att hänga i granen tycker biljournalisterna. De klagar dock inte, utan bara konstaterar att räckvidden är “acceptabel” – och berömmer det faktum att den är mer realistisk.

Tyska Auto Motor & Sport jämförde till exempel Soul EV med Nissan Leaf och Renault Zoe under förra hösten och fann att “Kia i verkligheten kommer nästan lika långt som de andra två, även om de lovade den kortaste räckvidden”. Och brittiska Carmagazine skrev att de “hittills inte kört någon elbil med så ärlig räckviddsprognos” när de testade bilen för drygt två och ett halvt år sedan.

Dessutom lyfter flera upp det faktum att Soul EV har “enbart förare” som val för klimatanläggningen, vilket gör att inte resten av bilen värms upp eller kyls ned (och tar på bilens krafter) i onödan.

5. Designen är frisk, kvaliteten jämn. När det gäller utseendet hos Soul EV konstaterar de flesta experterna bara att den är väldigt lika ursprungliga Soul och att det är lite som “avslöjar” att det handlar om en elbil. Men de som kommenterar designen närmare tycker att den är “retro och kul” (VG) och “cool, amerikansk-inspirerad” (Carmagazine).

På insidan har Soul EV “en snyggt utformad cockpit” (Allesauto) med “bra konstruktion och fina detaljer” (Blick). Värt att notera är också att det är få kommentarer om tekniken i de tester som jag läst, men de som finns är positiva. Så kvaliteten kan antas ligga på åtminstone en acceptabel nivå även på den punkten.

6. Rymlig för passagerare – inte för bagage. Tack vare sin fyrkantiga form bjuder Kias första elbil på gott om plats för passagerarna, vilket biljournalisterna uppskattar. Men bagaget lämnar en del att önska, tycker de. Så här skriver exempelvis brittiska Carmagazine:

“Här är en svag punkt hos Soul: bagaget är irriterande litet, bara 281 liter. Skyll på designen hos Soul och det faktum att det finns batteripack i massor fyllda där nere. Men resten av kabinen är åtminstone väldigt praktiskt. Det finns ingen kardantunnel att tala om, så du kan enkelt få in tre vuxna där bak och barn kan lätt klättra in och ut. Även framsätena är bekväma.”

7. Säkerheten kunde varit bättre. Soul EV får “bara” 4 av 5 stjärnor i Euro NCAP, när de flesta bilar idag får fullpott. Men med det sagt innebär en 4-stjärnig säkerhet att modellen har “som helhet bra prestanda inom krockskydd; det kan finnas ytterligare teknik för att undvika kollisioner”. Säkerheten är med andra ord bra, men kunde varit bättre.

8. Dyr och billig på samma gång. Precis som alla andra elbilar är Soul EV dyr i jämförelse med sina bensin- och dieseldrivna syskon. Men för att vara en elbil är den relativt billig och bjuder på mycket utrustning. Därför kan omdömena variera mellan allt från “prisvärd” (Auto Motor & Sport) till “skyhög kostnad” (Carmagazine), via “rättvist pris” (VG).

Som vanligt erbjuder Kia sju års garanti och det brukar ses som ett “plåster på såren” av experterna. Men det som förut var unikt har i detta fall bräckts av Volkswagen som erbjuder åtta års garanti på den elektriska drivlinjan, påpekade Bilnorge i sitt jämförelsetest för ett par år sedan.

Tittar man på detaljerna är det alltså uppenbart att Kia Soul EV börjar hamna på efterkälken. Visserligen är körningen trevlig och designen bra, men experterna verkar sakna det där lilla extra – inget sticker ut. Dessutom kommer konkurrenterna längre, är säkrare och erbjuder i vissa fall bättre garantier.

I Europaindex får Kia Soul EV i snitt 75,7 poäng och hamnar därmed på en sjätteplats på topplistan för elbilar, bakom Teslas S och X, Volkswagen e-Golf, Hyundai Ioniq Electric och Renault Zoe. Däremot placerar den sig bättre än bl.a. BMW i3 och Nissan Leaf. Helt okej placering, med andra ord.

Men frågan är om Soul EV inte kommer hamna ännu mer på efterkälken? Elbilsracet går ju snabbt nu.

Europaindex: 75,7 av 100 (ett snitt baserat på 18 tester)

Bilder: Kia Soul EV 2017 från kia.com/us

author image

Johanna Petersson

Kontakta mig
logo nyteknik