ANALYS: Därför vinner Tesla S – överlägset

Vi misstänkte det hela tiden. Men nu när Europaindex för elbilar är sammanställt finns det svart på vitt: Tesla dominerar bland elbilarna. Med Model X knep de hajpade amerikanerna plats 5 och deras Model S, ja, den tog hem hela tjottaballongen. Så låt oss börja med vinnaren – som enligt experterna är överlägsen resten av fältet.

Det finns nog inget bilmärke som varit lika hajpat som Tesla de senaste åren. Snacket började redan år 2008 med Roadster, men det var när Model S lanserades 2012 som saker verkligen tog fart.

Och framgångarna bygger på mer än bara marknadsföring, enligt min kollega Håkan:

“Det handlar inte bara om Teslas karismatiske VD, Elon Musk och hans många gånger kaxiga utspel. Nej, det handlar om en biltillverkare som faktiskt var först med att serieproducera en elbil som klarar av att köras på i stort sett samma sätt som många fossila bilar och som till skillnad mot många andra märkliga elbilsskapelser, var riktigt snygg.”

FOTON: Håkan Nilsson

En annan viktig komponent är den konstanta utvecklingen – Model S är idag inte samma som för fem år sedan, utan har fått andra motorer, kontinuerliga mjukvaruuppdateringar och en “facelift”.

Men det handlar om finjusteringar snarare än revolutionerande förändringar, så här kommer jag analysera tester från flera år (och notera de större uppdateringarna). Så låt oss börja med några övergripande omdömen från Europas experter:

“Vi är imponerade av denna Tesla. Av räckvidden, av körförmågan och av sättet den rör sig på, tyst och enkelt. Perfekt är den inte [...] men enastående som elbil” – Autobild

“Tesla S P85 D är en innovativ och spännande bil. Och den bjuder på en helt makalös acceleration. Men när man väl tröttnat på att tokgasa är det här ett bilval man kan komma att ångra” – Allt om bilar

“Model S fortsätter att överväldiga CARs testare. Från dess sofistikerade desig och den fantastiska interiören till dess skarpa körsätt, så är det en otroligt välbyggd fyradörrars” – Carmagazine

FOTO: Tesla

“Ångra”? Ja, enligt Allt om bilar är chassit hos Model S inte särskilt imponerande och bilen “känns tung på kurviga vägar”. Och det finns fler experter som håller med om att Model S främst imponerar med sin prestanda, mindre med komfort och väghållning.

Men det finns också de som ger bilen full pott för sin körning. Så meningarna går isär: Några beskriver ljudnivån som låg, medan andra tycker den är för hög. Några tycker den är imponerade stabil, bekväm och lätt i sin körning, medan andra klagar på vikten, luftfjädringen och dålig feedback i styrningen.

När det gäller interiören är Europas biljournalister å andra sidan mer eniga och om jag ska summera deras intryck i en mening är att insidan är digital, med material som inte riktigt når hela vägen. Så här skriver exempelvis schweiziska Blick respektive brittiska Autocar:

“Bearbetningen i inredningen, som tidigare en svaghet hos elpionjärerna, tål nu att granskas i den vita testbilen. Lädret har raka sömmar och även plasten verkar inte längre komma från “gör det själv”-varuhuset. Tesla har emellertid ännu inte uppnått den nivå av bearbetning som tyska premium-konkurrenter har.”

“[K]ronan på verket är fortfarande de kristallklara digitala instrumenten och, dessutom, den 17 tum stora färgdisplayen, som är en aning vinklad mot dig som en del kabinens asymmteriska drag.”

FOTON: Håkan Nilsson

Själva utrustningen, som styrs via den dominerande skärmen, är generellt sett uppskattade. Men det finns några svagheter. Brittiska Autocar upplever till exempel att det ibland tar lite tid att ladda GPS:en, medan Allt om bilar konstaterar att klimatanläggningen “inte lyckades hålla rutorna fria från imma i auto-läget”.

Utrymmet i Model S är desto mer imponerande – även om de längsta får huka sig lite i baksätet och det saknas några smarta utrymmen för passagerarna.

“Det faktum att batterierna är under golvet, och att den elektriska motorn är mycket mindre än en bensin- eller dieselmotor gör det möjligt att komplettera det stora bagaget där bak på bilen med ett extra förvaringsutrymme under motorhuven” – Whatcar

“Där fram sitter passagerarna bekvämt med mycket utrymme, även för resetillbehör. Där bak går det utför: det låga taket tvingar alla över 180 cm till en lätt hukning, låren hittar lite stöd och kaffekoppen ingen hållare” – Auto Motor & Sport

FOTO: Håkan Nilsson

Men en av de allra största styrkorna hos Model S är givetvis den enorma räckvidden. Det är ett kännetecken för Tesla och i kombination med relativt träffsäkra beräkningar på “förbrukning” tar bilen bort mycket av räckviddsångesten som folk får av elbilar.

“Detta är den stora skillnaden mellan Tesla och andra bilproducenter: den ser inte bara till din tidigare körstil när den beräknar räckvidden, utan också på var du ska köra. Därmed kan bilen göra bättre beräkningar om du måste ladda under körningen eller inte” – Side3

Precis som andra elbilar varierar räckvidden dramatiskt beroende på körstil och sträcka. Men även när räckvidden är som “sämst” imponerar den, tycker min kollega Håkan som körde den hela vägen ner ill Frankfurt:

“Den här dagen innebar totalt fyra 80% laddningar då räckvidden vid autobahn-farter mer än halverades. Som sämst låg räckvidden på 210 km, vilket ändå måste anses vara riktigt bra. Kör man en diesel i dessa farter är räckvidden inte mycket längre med en 60 liters tank. Vi ska inte ens tala om hur ofta man får stanna och fylla på en bensinare.”

FOTO: Håkan Nilsson

Men smakar det så kostar det, brukar man säga. Och ja, Teslas Model S är verkligen inte billig. Europas experter verkar dock tycka att bilens unika sammansättning och miljöaspekten väger upp för det. Så här skriver exempelvis Bilnorge och Håkan om saken:

“Strängt taget har inte Tesla några direkta konkurrenter. Det finns inga elbilar på marknaden idag som kan leverera så lång räckvidd, så mycket effekt och fyrhjulsdrift. Och drar man in bilar generellt från denna prisklass, särskiljer sig Tesla naturligtvis med sin helelektriska drivlina. Men inte heller bensin- och dieselbilar i P85Ds prisskikt kan leverera den accelerationen eller effekten som P85D kan – i alla fall inte samtidigt som de kan rymma fem människor och bra med bagage.”

“De flesta tycker nog att en Tesla är alldeles för dyr för att ens ta med den på sin lista över nya tänkbara bilar. Men [...] till skillnad mot en bil med förbränningsmotor är driftkostnaden i princip obefintlig om man väljer att ladda på Teslas Superchargers där laddningen ingår i bilens pris. [...] Med ett förmånsvärde från 1 925 kr/mån, noll kronor i fordonsskatt och ett mycket bra andrahandsvärde, så blir en Tesla ett riktigt bra köp. Och glöm inte miljön, vårt arv till kommande generationer. Går det att sätta ett pris på det?”

Som helhet fungerar därför Model S utmärkt med sin prestanda, miljövänliga drivlina, stora utrymme och långa räckvidd – trots att chassi, komfort, interiör och teknik kunnat vara bättre. Bilen skapar på något sätt en trollbindande “vill ha”-känsla:

“Av alla de elbilar som finns på marknaden, är det Tesla Model S som har gjort de åtråvärt att äga en elbil. Jo, det må vara bilar som Nissan Leaf och Renault Zoe som har gjort elbilar tillgängliga, men Tesla Model S är en bil som människor har velat äga ända sedan den lanserades [...]” – Autoexpress

Och det är den där känslan som gör att Model S i princip sopar banan med de andra elbilarna. Med 84,3 poäng i Europadindex ligger den nästan två hela poäng över tvåan e-Golf från Volkswagen på och ytterligare nästan tre poäng över trean Ionic Electric från Hyundai.

Så från att vara den okrönta kungen bland elbilarna, råder det nu inga tvivel: Teslas Model S är överlägsen konkurrenterna.

Europaindex: 84,3 av 100 (ett snitt baserat på 20 tester)

author image

Johanna Petersson

Kontakta mig
logo nyteknik