ANALYS: BMW i3 förför – och förvirrar? – experterna

Sedan den första BMW i3 rullade av bandet i Leipzig i slutet av 2013 har den väckt uppmärksamhet. Men i Europaindex hamnar den “bara” på en sjundeplats på topplistan för elbilar. Varför? Det är verkar som om “lilla i” förvirrar och kräver många slantar mitt i lyckoruset.

När i3 lanserades var det den första elbilen från den bayerska biltillverkaren. Och BMW slog verkligen på stora trumman. Så här skriver österrikiska Allesauto om saken:

“För BMW var i3 extremt radikal – inte en typisk 'bayersk' med en elmotor, utan ett helt självständigt koncept: mycket användande av lätt men dyrt kolfiber, spegelvända bakdörrar, ultrasmala däck och massor av återvunnet material i inredningen, som påminner mer om en lounge än en kabin. De globala försäljnings siffrorna är inte dåliga, och de som vill locka uppmärksamhet, gör det säkert i i3."

Förra året kom ett större batteri och i år “ett försiktigt ansiktslyft” (Mestmotor), samtidigt som nya i3s fick premiär. Men i övrigt har det inte skett några stora förändringar, så jag gjorde några nedslag i de tester som gjorts under de senaste fyra åren för att förstå vad biljournalisterna gillar – och inte gillar – med i3. Här är några omdömen:

“Rolig att köra, skön att åka i och fin att titta på. BMW i3 tar elbilarna till en högre nivå. Det här en av mycket få modeller som på allvar kan konkurrera med bensin- och dieseldrivna bilar” – Allt om bilar, 2013

"Båda nykomlingarna [Volkswagen e-up! och BMW i3, reds. anm.] förväntas uppnå en solid försäljningsvolym här på berget. Men trots att båda är i klassen 'elbil' är det egentligen orättvist att jämföra dessa två bilar. BMW i3 ligger på en helt annan nivå – kalla det gärna en annan division – med sin överlägsna prestanda, acceleration och interiörkvalitet” – Bilnorge, 2014

"Attraktionen hos i3 förstärks bara när den har sitt nya batteri. Den behåller den iögonfallande designen, den rymliga interiören och den engagerande körupplevelsen som vi tidigare lovordat, men nu kan du njuta av bilen längre mellan laddningarna” – Carmagazine, 2016

“En elbil kan inte vara mycket mer åtråvärd än BMW i3, tack vare bilens futuristiska styling och fantastiska interiör” – Whatcar, 2017

Ja, lovorden har haglat och det är uppenbart att BMW i3 har “det” i experterna ögon. Men i lyckoruset dyker det upp förvirrande detaljer som drar ned deras omdömen. Låt oss titta på på varje punkt:

Körningen är onekligen den stora styrkan hos i3 (föga förvånande) och i klassisk BMW-stil är den sportig. Brittiska Whatcar beskriver upplevelsen så här:

“Även om det är en elbil är i3 ändå en BMW i själen och företagets ingenjörer har lyckats göra den förvånansvärt responsiv och agil, med tanke på att den mest är tänkt för stadskörning. [...] Du kommer bli förvånad över dess manövrerbarhet i trånga utrymmen: den passar perfekt för att glida in på trånga parkeringsplatser.”

Själva komforten råder det dock delade meningar om och jag undrar ärligt talat om biljournalisterna ens testat samma bil? Kolla bara på dessa exempel:

“BMW tänker att i3 ska köras i stora städer. Därför har man prioriterat att göra bilen mjuk och komfortabel. Och man har lyckats, det här är en bil som klarar det mesta vad gäller dålig asfalt" – Allt om bilar

"Uppdraget till ingenjörerna var uppenbarligen att stoppa den här ganska höga och smala bilen från att luta för mycket i svängarna, för fjädringen är klart fast. Även på de vanliga 19 tums-hjulen kommer du märka massor av dunkar och stötar på ärriga stadsvägar – vilket är synd med tanke på att bilen främst är designad för att användas i städer” – Whatcar

Räckvidden är så klart en viktig punkt när det gäller elbilar, men i de tester jag läst är det förvånansvärt lite kommentarer om hur kort/långt i3 kan köra – både före och efter det nya batteriet. Men tyska Auto & Sport blev positivt överraskade förra hösten när de testade det nya batteriet:

“BMW [...] anger en realistisk räckvidd på 200 kilometer. Det överbevisade fyrsitsaren, vid vår sparsamma körrunda i EcoPro-körläge, med 19 kilometer.”

Inte heller tekniken nämndes särskilt mycket i de utvalda tester som jag läst. Men brittiska Whatcar tycker att infotainment-system har “ett riktigt intuitivt gränssnitt” och Allt om bilar berömde smartphoneappen när de testade i3 vid lanseringen.

Designen, både ute och inne, får desto mer kommentarer. Och majoriteten är överväldigande positiva: den beskrivs som futuristisk, modern, spektakulär och påkostad. Men ändå finns det ett behagligt lugn där, enligt Allt om bilar:

“Tanken har varit att skapa en lugnande miljö för stressade människor i stora städer. BMW har lyckats. Det finns en harmoni i den här bilen, det är som i en japansk trädgård.”

Men praktisk, det är i3 inte enligt experterna. Det finns fyra platser och det lilla bagaget gör att den “inte är någon familjebil” (Bilnorge). Dessutom måste framdörrarna opraktiskt nog öppnas före bakdörrarna (Allesauto), kablarna saknar en egen plats (Motorsiden) och det främsta passagerarsätet “går inte fälla för att frigöra extra lastyta för längre föremål” (Whatcar).

Detta till trots finns det “familjevänliga” försök hos i3, vilket brittiska Whatcar tydligt noterar:

“BMW skulle aldrig erkänna detta, men det känns som att i3 har designats för barn, snarare än vuxna eller till och med bebisar: den har Isofix för bilbarnstolar och trots bakdörrar som öppnas spegelvänt kommer du behöva skjuta fram framsätena för att frigöra utrymmet som behövs för att sätta in ett babyskydd.”

Förvirrande? Ja, kanske lite.

Säkerheten är ytterligare en svag(are) punkt hos BMW i3. Den fick nämligen “bara” fyra stjärnor i Euro NCAP när det testades 2013 och under de följande årens översyn. Vilket lyfts upp av bl.a. Allt om bilar, Bilnorge och Whatcar.

Det som drog ned betyget var de låga poängen på fotgängarskydd och förarstödsystem. Men med det sagt: en 4-stjärnig säkerhet innebär att modellen har “som helhet bra prestanda inom krockskydd; det kan finnas ytterligare teknik för att undvika kollisioner”.

Priset på i3, slutligen, är högt – precis som det brukar vara när det gäller elbilar, konstaterar experterna. Men till skillnad från exempelvis Volkswagen e-Golf är standardutrustningen magrare och jag får intrycket av att Europas biljournalister känner att man “inte får så mycket bil” för pengarna.

“Prislappen är det största problemet med elbilar, och så även med BMW i3. Kalaset börjar på 339 000 kronor [år 2013, reds. anm.] - och det är mycket pengar för en så här pass liten bil. Och vill man ha räckviddsförlängaren så springer det iväg 35 000 kronor till. Även om bilen är billig att ‘tanka’ och serva så kommer det att bli dyra mil i en i3” – Allt om bilar

BMW i3 förför alltså med snygg design och sportig körning, men innebär vissa kompromisser när det kommer till utrymme, säkerhet och pris. Samt förvirrar med några opraktiska lösningar.

I Europaindex får i3 i snitt 75,4 poäng och landar på en sjundeplats på topplistan för elbilar, bara några tiondelar efter Kia Soul EV.

Snyggt, BMW. Men Europas experter verkar vilja ha lite mer vardagsduglighet för sina slantar.

Europaindex: 75,4 av 100 (ett snitt baserat på 19 tester)

author image

Johanna Petersson

Kontakta mig
logo nyteknik