ANALYS: Vad tycker Europas experter om nya Volvo XC60?

Volvo XC60 är den populäraste bilmodellen i sin klass och har sålts i mer än en miljon exemplar. Men nu gör den nya generationen XC60 entré – och frågan är om även den träffar mitt i prick? Så här tycker experterna ute i Europa!

Det råder ingen tvivel om att Volvos XC60 har rört om bilmarknaden de senaste åren. Istället för att ha sin försäljningstopp vid lanseringen år 2008 och sedan försvinna bort i glömska, har modellen ökat i popularitet och slog försäljningsrekord förra året.

Idag står XC60 för cirka 30 procent av Volvos totala försäljning världen över. Det är med andra ord en hel del på spel nu, när den första generationen av modellen slutar produceras och ersätts av en ny.

Men Volvo beskriver givetvis nya XC60 med stor självsäkerhet. “Atletiska linjer”, “ett diskret och tidlöst uttryck”, “en genuint skandinavisk upplevelse” och “en mästerlig komposition av smarta lösningar, vackra material och det allra senaste i teknikväg” är några av formuleringarna i vårens pressmeddelanden från biljätten.

Frågan är om nya XC60 verkligen lever upp till de vackra orden och förväntningarna? Experterna i Europa är åtminstone rörande överens om en sak: att nya XC60 är bättre än föregångaren.

“Nya Volvo XC60 är större, säkrare och läckrare” – Bilmagasinet.dk

“Volvo XC60 blir en framgångssaga precis som sin föregångare, ingen fråga om saken” – Automotorundsport.de

“Home run” – Bilnorge.no

“XC60 gör självsäkra, avslappnade framsteg” – Autocar.co.uk

I princip alla håller med Volvo och beskriver nya XC60 som en bil med den senaste tekniken, stilig interiör, skandinavisk känsla, gott om utrymme, skön körning, och så vidare.

Men... Nya XC60 är inte bara bättre än föregångaren, utan också betydligt större och dyrare (pris från ca 422 900 kr) – något som höjer förväntningarna hos experterna. De jämför nya XC60 med bilar som BMW X3, Audi Q5, Land Rover Discovery Sport, Jaguar F-Pace, Lexus NX och Mercedes GLC.

Och då spelar varje detalj roll. Både Whatcar och Autocar påpekar till exempel att XC60 har ett relativt litet bagageutrymme (505 liter), sett till klassen. Det noteras också av Autoexpress och Whatcar att nedväxlingen inte är den allra bästa.

Det är nästan lite gnälligt vissa gånger, kan jag tycka. Tyska sajten Auto Sport und Motor skriver till exempel så här i sin slutsats, efter att ha konstaterat att bilen kommer bli en framgång:

“Vad som saknas? Lite självtillit i designen. Vid första anblicken går den knappt att särskilja från XC90, särskilt framifrån.”

Och brittiska Whatcar kallar den 9 tum stora touchskärmen – vilken beskrivs som fantastisk, smakfullt diskret och sömlöst funktionell av andra – för “pillig”:

“Instrumentbrädans knappar hålls till ett minimum. Det enda problemet med det är att du måste ge dig på touchskärmen för att justera ventilationen; fysiska knappar eller rattar hade gjort processen mindre pillig.”

Dessa påpekanden är korrekta i sig själva. Men när nya XC60 uppenbarligen är en riktigt bra bil och hyllas till skyarna av andra (eller av kritikerna själva, i nästa andetag) framstår dessa “problem” som petitesser. Eller vad tycker du? Här är några av lovorden:

“Den 4,69 meter långa suven övertygar med skandinavisk elegans på insidan” – Blick.ch

“Förmodligen finns det få suvar i denna klass, som man sitter bättre i” – Automotorundsport.de

“Denna eller någon av konkurrenterna? Just nu måste jag säga att XC60 är min favorit i detta segment” – Bilnorge.no

“XC60 är uppfriskande bra att köra [...]. Den har ett tilltalande inifrån och ut, är sannolikt den bästa bilen i storleksklassen att krocka i, och är också smart. Du kan inte be om så mycket mer…” – Carmagazine.co.uk

För att summera så lever alltså Volvos nya flaggskepp på till de vackra orden och experternas förväntningarna. Hade den kunnat vara ännu bättre? Ja, givetvis – men ingen är ju perfekt, men det räcker till för att ta tätpositionen i segmentet SUV mellanklass!

Europaindex SUV Mellanklass *: 88,3 av 100 (ett snitt baserat på 9 st genomförda tester) 

P.S. Alla Tjänstebilars egen testförare, Håkan Nilsson, har ännu inte kört bilen. Men håll ut: i augusti kommer ett testutlåtande! Så länge kan du ta del av hans reflektioner från lanseringen i Genève.

*Europaindex är ett genomsnitt av vad flera europeiska biljournalister givit bilen i betyg under sina tester. 

author image

Johanna Petersson

Kontakta mig
logo nyteknik