ANALYS: Vilket framgångsrecept har gamlingen BMW X3?

Att gamlingen BMW X3 hamnade på en delad tredjeplats på topplistan för SUV Mellanklass förvånande hela redaktionen. Den har ju trots allt sju (!) år på nacken. Så det var med spänd förväntan som biltest efter biltest analyserades – för vilka ingredienser kan ge ett sådant framgångsrecept?

Den första generationen BMW X3 såg ljuset år 2003. Då var modellen en av få mellanstora suvar med premiumtecken och blev en stor försäljningsuccé. Sedan dess har det hänt en del och modellen har genomgått såväl ansiktslyftningar som generationsbyte, senast 2014.

Faktum är att modellen står inför ännu ett generationsbyte: i september lanseras nämligen den tredje generationen av X3:an. Men eftersom vi inte kan gå några händelser i förväg, är modellens Europaindex baserat på andra generationen som kom år 2010.

Det är därför ett stort åldersspann på biltesterna som lästs och analyserats denna gång: från 2010 och fram till i år. Ett faktum som vi bör ha i åtanke när vi jämför X3 med nya bilar som Volvo XC60, Mazda CX-5 och Audi Q5 – men låter oss återkomma till det senare.

För vad är det som gett BMW X3 så hög poäng? Vad är det experterna har uppskattat – och fortfarande uppskattar – med den andra generationen? Här är några omdömen:

“X3 är inte på något sätt en revolutionerande bil, men dess multifacetterade talanger gör den till ett extremt smart stycke ingenjörskonst” – Autocar

“Föregångarens svaga punkter har framgångsrikt eliminerats med nya upplagan. Framförallt den förbättrade körkomforten och de bättre utrymmena gör BMW X3 till en utmärkt allrounder” – Automotorundsport

“Som vanligt har BMW sin styrka i sportighet, dynamik och körglädje” – Side3

“Den är härlig att köra, rymmer hela familjen och är en av de mest åtråvärda 4x4:orna i sin klass” – Autoexpress

Skärmklipp från biltest av Autoexpress

Ingredienserna till framgångsreceptet tyckas vara flera och läser man djupare finns det fyra områden där BMW X3 varit – och till viss del fortfarande är – riktigt stark.

1. Det är en av de roligaste bilarna att köra. Norska Side3 beskrev den 2013 som “den sportigaste och mest underhållande av de rimliga premium-suvarna” och tyska Auto Motor und Sport konstaterade 2010 att den andra generationen är lika smidig och praktisk som den första – vilken de utsåg till “världens högsta sportbil”.

2. Den har låg bränsleförbrukning. “Det är vid pumparna som X3:an verkligen imponerar” skriver brittiska Autocar och fortsätter: “BMW X3 är en bil som med en rak höger kan slå hål på myten att SUV:ar är bränslepimplande monster”. Även Autoexpress och Whatcar, samt norska Side3, lyfter upp X3:ans förhållandevis snåla bränsleförbrukning.

3. Standardutrustningen är generös. Danska Motorsiden och den brittiska trion av Whatcar, Autocar och Autoexpress – alla konstaterar att standardutrustningen i X3:an är mycket omfattande.

4. Den har interiör och infotainment av imponerande kvalitet. I princip alla experter tycker att interiören i X3:an har en genomtänkt layout och hög kvalitetskänsla. Dessutom hyllar Whatcar och Autoexpress bilens infotainment-system iDrive till skyarna genom att beskriva den som “en av de bästa” respektive “sannolikt det bästa”.

Vad som är mindre bra tycks vara körkomforten. Den må ha blivit bättre i andra generationen jämfört med första, men den verkar fortfarande inte vara helt hundra. Åtminstone inte i vissa utföranden, vilket tydligt syns i beskrivningen från Whatcar:

“SE-utförandet känns ganska bra: mindre ojämnheter utjämnas på ett skickligt sätt och den håller sig avslappnande vid högre fart. [...] M Sport-utförandet har däremot ett överdrivet hårt fjädringssystem som vi starkt avråder från.”

När det kommer till utrymme och säkerhet har X3:an fått relativt bra (men inte enastående) betyg. Det finns till exempel konkurrenter som har högre poäng på de olika delmomenten som Euro NCAP bedömer.

Skärmklipp från Euro NCAP:s test av BMW X3

Framgångsreceptet för BMW X3 bygger alltså på körglädje, låg bränsleförbrukning, generösa standardutrustning och en kvalitativ interiör med infotainment. Och det är tack vare dessa ingredienser som bilen har lyckats knipa en delad tredjeplats i Europaindex för SUV Mellanklass: BMW X3 hamnar med sina 82,3 poäng jämsides med Audi Q5 och högre än bilar som Mazda CX-5 och Mercedes GLC i första sammanställningen.

Det har dock hänt en del i segmentet och den tredje generationen X3 kommer mätas mot helt andra måttstockar än vad den förra från 2011 har gjort genom åren. Och eftersom konkurrensen är så hård känns det omöjligt att försöka gissa hur det kommer gå för X3 på topp 10-listan när den nya generationen gör entré senare i år.

Men oavsett hur det går för efterträdaren lämnar andra generationen BMW X3 över stafettpinnen med bravur.

author image

Johanna Petersson

Kontakta mig
logo nyteknik