ANALYS: Nya Audi Q5 levererar – utan att imponera på Europa

I första sammanställningen av Europaindex för SUV Mellanklass hamnade nya Audi Q5 på pallen. Andra generationen av Audis storsäljare knep tredjeplatsen på listan. Det är i sig ingen överraskning – men hyllningarna från Europas experter är förvånansvärt lågmälda.

Första generationen av Audi Q5 lanserades 2008 och modellen finns nu på vägarna i över 100 länder. Den har i många år varit en av världens mest sålda SUV i sin klass och har producerats i över 1,5 miljoner exemplar.

Audi hade alltså en svettig utmaning när de skulle utveckla nya Q5. Ambitionen var att lägga ribban ännu högre – något de onekligen har gjort, enligt flera experter ute i Europa.

Men i likhet med en rekordhållare i höjdhopp handlar det om små (om än viktiga) förbättringar för att komma över den högt satta ribban. Brittiska Carmagazine summerar det så här:

“Utförandet är sällan så polerat som i andra generationens Audi Q5. Den flyttar inte markant fram positionerna inom något särskilt område, men matchar eller överskrider sina konkurrenter på nästan alla punkter.”

En av Audi Q5:s stora styrkor är dock den högkvalitativa interiören, som i princip får unisona hyllningar i europeiska tester.

“Audi gör det till en vana att visa andra tillverkare hur man gör för att en bil ska kännas och se bra ut inuti. Och Q5 är inget undantag” – Whatcar

“I förarhytten är allt typiskt Audi [...]. Q5 är, som typiskt för märket, ordentligt genomarbetad med såväl högkvalitativa ytor och knappar som moderna funktioner” – Automotorundsport

Även den höga säkerheten är ett stort plus för Q5:an. Den nya generationen har fått toppbetyget fem av fem stjärnor av Euro NCAP, vilket innebär att den som helhet har bra prestanda inom krockskydd och är väl utrustad med teknik för att undvika kollisioner.

Skärmklipp från Euro NCAP:s resultatsida för Audi Q5

Vad gäller körningen går åsikterna isär. Min kollega Håkan, som provkörde Audi Q5 redan i februari, tycker att det är “en underbar bil att köra”. Även danska Bilmagasinet tycker att körupplevelsen är mycket positiv.

“Audi har fulländat känslan av en lyxig allrounder, som i en stunden kan köra på en grov grusväg utan oljud i kabinen och i nästa cruisa bekvämt i hög hastighet på motorvägen.”

Men andra experter är mer negativa. Allt om bilar tycker att Q5:an är “lite för karaktärslös” efter en veckas provkörning. Och de fyra brittiska sajterna Carmagazine, Autocar, Autoexpress och Whatcar tycker alla att den stela styrningen gör körningen mindre “rolig”/”engagerande”/”givande”.

Trots de olika invändningarna får nya Audi Q5 relativt höga betyg från experterna. Hur kommer det sig? Jo, experterna tycker att fördelarna väger upp bilens svagare punkter.

“Det är en SUV för alla som värdesätter ett prestigefyllt varumärke, mycket teknik, ett superchassi och en stark motor framför stor lagringskapacitet och ett fördelaktigt pris” – Autonews

“Den erbjuder en bekväm, förfinad körupplevelse, men matchar inte riktigt körengagemanget hos X3 eller Jaguar F-Pace. Men det kompenserar den med en extremt polerad kupé och mängder av säkerhetsteknik samt högteknologisk utrustning” Autoexpress

Audi Q5 må alltså inte skapa “wow”-reaktioner eller nå experternas hjärtan. Men den tilltalar deras förnuft och anses vara ett rationellt val i SUV-djungeln.

Det gör att nya Q5, med ett betyg på 81,3 i Europaindex, hamnar på en tredjeplats i första sammanställningen för segmentet SUV Mellanklass.

 

author image

Johanna Petersson

Kontakta mig
logo nyteknik