ANALYS: Det här gör Opel Astra Sports Tourer till en knockout-kombi

Opel Astra Sports Tourer knep en något överraskande andraplats i topplistan för kombibilar i mellanklassen. Därmed slog den knockout på konkurrenter som Golf Variant, Skoda Octavia Kombi, Ford Focus och Volvo V60. Varför? Låt oss höra vad experterna har att säga!

Rymliga kombibilar var tidigare Opels specialitet, men sedan en tid tillbaka har det tyska märket fått kämpa allt hårdare och försvunnit något i konkurrensen.

Med lanseringen av nya Astra Sports Tourer år 2015 har dock Opel börjat ta plats i det tuffa “getingboet” igen och visade sig nu göra en riktig knockout i vårt Europaindex – modellen knep en andraplats i mellanklassen med sina 83,5 poäng.

“Perfekt för både jobb och familj” skrev Opel i pressmeddelandet för snart två år sedan. Och när jag läser omdömen från Europas biljournalister verkar de hålla med. Eller nästan, i alla fall.

För Astra Sports Tourer är långt ifrån perfekt på något område. Nej, den är snarare medioker på allt och håller en jämn nivå rakt igenom. Om Astra Sports Tourer varit en person hade den varit generalist snarare än specialist, så att säga.

Det kan låta som en negativ beskrivning, men faktum är att just den jämna nivån är Astra Sports Tourers stora styrka. Så här beskriver några experter det:

“Det må vara sant att många av Astras rivaler är mer åtråvärda, bättre polerade och mer engagerande, men få kan slå den här kombinationen av utrymme, utrustning, komfort, elegans, prestanda, bränsleekonomi och värde för pengarna” – Autocar

“Opel har inte skapat världens bästa bil med Astra, men vi tror utan tvivel att de har satt en ny standard när det gäller pris och utrustningsnivå. Det är helt enkelt imponerande att se vilken nivå Opel har lagt sig på och både Toyota, VW och Skoda bör vara lite oroliga över vad GM är i färd med att få till i Europa” – Side3

“Det är en genomtänkt bil som vi tycker att fler köpare bör överväga innan de robotlikt plöjer sig in i nästa trendiga SUV eller MPV” – Carmagazine

Då Astra Sports Tourer är så oerhört “jämn” är det svårt för mig att skriva om för- och nackdelar à la tidigare analyser. Istället kommer här fem övergripande slutsatser med kommentarer:

1. Bränsleekonomin är ett plus. Schweiziska Blick, som provkört biturbodieseln på 1,6 liter och 160 hk, skriver till exempel att: “Trots mycket växlande trafik, fem vuxna och bagage drar vår testbil [...] i snitt bara 4,9 liter (per 100 km, reds.anm.). Snitt över två veckor: 5,2 liter.”

2. Modellen är rymlig, men inte rymligast. “Tyvärr är Astra Sports Tourer inte lika stor som sina rivaler, men den har ändå gott om utrymme” konstaterar brittiska Autoexpress. Och svenska Allt om bilar verkar hålla med, då de skriver att det finns ett långt och högt lastutrymme samt gott om plats i baksätet – men ger ändå bara betyg 3 i “lasta”-kategorin.

3. Intelligenta strålkastare, OnStar och “spark-öppning” väcker uppmärksamhet. Dessa tre funktioner verkar imponera lite extra på experterna. Både Bilnorge och Motorsiden lovordar till exempel de intelligenta matrisstrålkastarna, som gör att bilen ständigt kan göras med helljus – utan att blända mötande eller framförvarande trafikanter – vid mörkerkörning utanför tätorter. Och OnStar-tjänsten, som bl.a. innebär att bilen automatiskt ringer ett servicecenter i händelse av en olycka och ger en egen 4G wifi-hotspot, får beröm av Autocar och Autoexpress.

“Spark-öppningen”, dvs att med “Keyless Open” kunna öppna Astra Sports Tourers baklucka med en fotrörelse under den bakre stötfångaren, är kanske inte lika unik och hyllad men lyfts ändå fram av många experter. Carmagazine skriver exempelvis att funktionen “säkert kommer underhålla barnen och göra föräldrar med händerna fulla vid hämtning och lämning på skolan mycket nöjda”.

4. Interiören är tydligt förbättrad – och nu acceptabel. Tydligen har interiören tidigare varit en riktigt svag punkt hos Astra-modellerna. Men nu verkar Opel har gjort stora förbättringar och fått upp standarden till en rimlig nivå. Carmagazine summerar det så här:

“Efter ett första positivt intryck (ett polerat utseende, massvis av utrymme och attraktiva priser), är interiören inte längre en besvikelse som hos tidigare Astra-modeller. Den kan knappast utmana de bästa kabinerna i klassen [...], men den nya instrumentbrädan är ljusår prydligare än tidigare.”

5. Körningen (och pedalerna) hade kunnat vara bättre. Om det är någon punkt som är ständigt återkommande, oavsett vilken bilmodell jag analyserar, så är det att experterna på något sätt upplever att körningen kunde varit bättre. Det här gäller även Astra Sports Tourer, som enligt en del har en för lätt styrning med dålig feedback och en något stram körkomfort.

Men styrning och körkomfort kan som sagt alltid bli bättre, oavsett modell. Pedalerna på Astra Sports Tourer är kanske ett större problem. Det är nämligen många av biljournalisterna (Autonews, Allesauto, Side3 och Autoexpress) som klagar på att pedalerna är sega och/eller konstigt placerade.

För att summera briljerar alltså inte Astra Sports Tourer på något särskilt område, utan håller sig stabilt lite över “good enough”-nivån. Att infria och ligga något över marknadens förväntningar är anledningen till varför Astra slår knockout i mellanklassen för kombibilar. 

Med sina 83,5 poäng i Europa index är man endast slagen av BMW 3-serie touring. Astra Sports Tourer är ett utmärkt exempel på att ingen kedja är starkare än sin svagaste länk, skulle jag säga.

author image

Johanna Petersson

Kontakta mig
logo nyteknik