ANALYS: Mitsubishi i-MiEV kan inte mäta sig med konkurrenterna

År 2007 introducerades den första versionen av Mitsubishis i-MiEV på marknaden. Så här 10 år senare verkar inte utvecklingen av elbilar blivit till i-MiEVs fördel som rankas näst sist på elbilarnas Europaindex.

Att det investerats mer i funktion än design är tydligt när Mitsubishis elbil i-MiEV ska skärskådas. Utseendemässigt är i-MiEV något av en udda fågel på elbilsmarknaden, även om det finns likheter med systerbilen Citroën C-zero. Både autoexpress.co.uk och caranddriver.com enas om att i-MiEV:s inte har utseendet på pluskontot.

”Den ser lite märklig ut, med en form som en geléböna och ovanligt små hjul. Det enda som avslöjar att det är en modern elbil är bristen på avgasrör.”

”Det är lätt att blanda ihop konstig med dålig. För i-MiEV ser konstig ut. […] Men trots att den är konstig är den inte per definition dålig”

Även interiören på i-MiEV lämnar en del att önska menar recensenterna. Designen imponerar varken utvändigt eller invändigt och det bestående intrycket är att i-MiEV upplevs som lite tråkig och intetsägande.

”Interiören var säkert gångbar när modellen introducerades för ett antal år sedan, men med dagens mått mätt känns i-MiEV daterad och billig invändigt. De flesta ytorna i bilen är av hårdplast vilket ger en monoton känsla överlag.” – edmunds.com

Det delas heller inte ut några toppbetyg när i-MiEV:s mer praktiskt invändiga funktioner utvärderas. När en testsajt tycker att modellen påminner om en datamus är det kanske överflödigt att konstatera att utrymmet är begränsat.

”Bilen är tekniskt sett fyra-sitsig, men det beror på vem de fyra är. Huvudutrymmet är det inget fel på, men en vuxen person som sitter i baksätet kommer att ha dåligt med utrymme för både ben och knä. ” whatcar.com

”Bagageutrymmet är ganska litet, även för att vara en elbil. Det finns plats för en golfbag eller en resväska i standardstorlek men det finns konkurrenter med dubbelt så mycket utrymme” – edmunds.com

Föga överraskande är i-MiEV utmärkt att köra i stadstrafik, konstaterar recensenterna. Både whatcar.com och thecarconnection.com upplever en behaglig bilkörning när i-MiEV testas i stadsmiljö.

”i-MiEV kommer till sin rätta i stadstrafik. Där kan du utnyttja bilens dimensioner och snäva vändkrets. Ställ in den automatiska växellådan på ECO, vilket funkar utmärkt i stadstrafik, och du minskar åtgången av ström.”

”En i-MiEV mår bra vid 60 km/h eller lägre. Det är i stort sett en bil som endast funkar bra i stan där det går utmärkt att manövrera genom trånga gator och parkera i små utrymmen.”

Men det i-MiEV vinner i stadstrafik förlorar den vid större vägar och högre hastigheter. Det är inte på något sätt ovanligt för en elbil, men allt tyder på att modellen har större brister än konkurrenterna vid körning på exempelvis motorväg. Sajten thecarconnection.com som var positiv kring bilens egenskaper i innerstaden vände snabbt när bilen testades på utanför stadens gränser.

”På motorvägen är det inte lika roligt. Den har nästan ingen reservkraft och vid högre hastigheter sjunker batteriets räckvidd i en skrämmande takt. Du får kämpa för att komma i närheten av den angivna topphastigheten på 130 km/h.”

”Är du modig nog att våga dig ut på motorvägen så förvänta dig en hoppig och skakig åktur. Bristen på ljudisolering gör att både vind och buller från trafiken hörs tydligt inifrån bilen” – edmunds.com

Räckvidden är ytterligare ett problem som testarna inte kan bortse ifrån. Med en räckvidd på cirka 100 km efter full laddning kan i-MiEV inte mäta sig med konkurrenterna. Testarna lade också märke till en markant försämring av räckvidden vid höga hastigheter eller användning av AC:n, påpekar bland annat thecarconnection.com.

”Till att börja med presterar inte i-MiEV lika bra som andra i samma klass. Dessutom har de flesta elbilar i samma prisklass en räckvidd på mellan 30-50 km mer. Förvänta dig också ungefär dubbelt så långa laddningstider för en i-MiEV gentemot andra elbilar. ” –edmunds.com

Med ett betyg på fyra av fem stjärnor på Euro NCAP:s tester imponerar inte i-MiEV heller när det kommer till säkerheten. Det låga betyget för fotgängarskydd drog ner poängen till fyra av fem möjliga – ett ganska medelmåttigt betyg.

Precis som många andra elbilar är den generella uppfattningen att Mitsubishi i-MiEV kostar mer än vad den smakar. Ett nypris på 250 000 kronor och en låg driftkostnad räcker inte för att övertyga experterna om att i-MiEV är värd investeringen. TheCarConnection är tydlig med att bilen inte lever upp till förväntningarna, trots det relativt låga priset.

”Mitsubishi i-MiEV är en schysst stadsbil och rymmer fyra vuxna. Men den låga prislappen kompenserar inte för den otillräckliga räckvidden, den klena accelerationen och en omodern interiör”

Det är ingen överraskning att i-MiEV har svårt att mäta sig med de andra elbilarna i Europaindex och testerna talar sitt tydliga språk. Med 63,9 poäng parkerar i-MiEV på plats 12 av 13. Det är uppenbart att utvecklingen av elbilar har sprungit ifrån den modell som en gång var en av de första elbilar att släppas på marknaden.

author image

Anton Unosson

Kontakta mig
logo nyteknik