ANALYS: Ford Focus Electric – ett halvhjärtat experiment

Fords elbil är billig i drift, snabbladdad och har en skaplig räckvidd. Trots det parkerar Ford Focus Electric på sista plats i Europaindex. Varför är Europas biljournalister så skeptiska till elvarianten av klassikern Ford Focus?

Elbilsversionen av den välkända modellen Ford Focus har funnits på marknaden sedan 2012. Men eftersom Ford Focus Electric säljs i begränsade upplagor i en handfull olika länder har inte Focus Electric blivit en vanligt förekommande elbil. Kanske vittnar sistaplatsen på Europaindex om varför Ford Focus Electric inte har fått något större genomslag.

För det otränade ögat kan det vara svårt skilja en traditionell Ford Focus från elvarianten – fullt rimligt med tanke på modellernas uppenbara likheter. Focus Electric beskrivs som ”en vanlig halvkombi som har gjorts om till en elbil”, något som testarna anser vara en nackdel.

”När man jämför Focus Electric med konkurrenterna visar sig modellens största brist när man öppnar bagageluckan där en stör upphöjningen döljer batteriet. Det är en påminnelse om att Focus Electric är en elbil i en vanlig bils förpackning” – caranddriver.com

"Focus Electric är inte konstruerad runt batteriet utan det har snarare blivit placerat i efterhand. Det innebär att du förlorar en hel del bagageutrymme i Focus Electric” – autoexpress.co.uk

Mycket kring Focus Electric handlar faktiskt om problematiken kring dess batteri. När det inte tar upp bagageutrymme så gör batteriets vikt att körupplevelsen försämras, menar flera recensenter. ”De tunga bakmonterade batterierna försämras bilens balans”, skriver carbuyer.co.uk och det stämmer överens med andra biljournalisters upplevelse.

”En av de främsta problemen är det tunga batteriet. Bilen blir mer känslig för stötar och en van förare kommer att lägga märke till den extra tyngden” – autoexpress.co.uk

Trots batteriets tyngd anser flera testare att elmotorn på 107 kw ger föraren en liknande (och tillika angenäm) körupplevelse som andra Focus-modeller. Thecarconnection beskriver den kort och gott som ”rolig att köra”. 

”Körningen upplevs på ’Fordskt’ vis som mycket bra. Som förare har man en härlig kontroll även om den inte är lika stabil som bränsle-varianten” – VG.no

Majoriteten av de europeiska biljournalisterna är överens om att Focus Electric är behaglig att köra, kanske på grund av att den är så lik sin populära moder – Ford Focus. Sajten motortrend.com hävdar att det ”är den bästa körupplevelsen jag har haft i en Ford Focus”. Alla håller dock inte med om att körupplevelsen i en Focus Electric håller samma mått som originalet.

”En standard Ford Focus är kanske bäst i klassen när det gäller körupplevelse men en ägare som byter till den elektriska modellen kommer bli besviken över att mycket av finessen inte finns kvar” – autoexpress.co.uk

Ford är kanske inte kända för att ta ut svängarna designmässigt och Focus Electric är inget undantag. Mycket av recensenternas kritik kring bilens utseende handlar just om hur lik den är sin ursprungsbil.

”Den är inte särskilt tilltalande att titta på. Det skiljer knappt någonting utseendemässigt mellan Electric och andra Focus-modeller”  – carbuyer.co.uk

Interiören är också lite för ”standard Focus”, både när det gäller design och funktionalitet, för att göra något större intryck på recensenterna. Med samma storlek som sina syskonmodeller är Focus Electric en helt ordinär halvkombi för familjen. Tidigare i analysen berörde vi det begränsade bagageutrymmet och Focus Electric får svårt att mäta sig med konkurrenterna när det kommer till utrymme, utan att på något sätt vara oduglig.

För att mildra den höga prislappen har tillverkaren dock satsat på en lite vassare standardutrustning än vad som vanligtvis finns i den här typen av bilar. Trots den påkostade utrustningen invändigt är nypriset fortfarande modellens största problem.

När det gäller elbilar brukar priset rinna iväg något och nästan samtliga testsajter hade den höga prislappen på Focus Electrics minuskonto. Med ett nypris från cirka 300 000 kronor och uppåt lyckas Focus Electric inte övertyga recensenterna att den är värd investeringen, trots att driftkostnaden är synnerligen billig.

Inför 2017 uppgraderades batteriet i Focus Electric och den kan nu stoltsera med en räckvidd på runt 225 km. Men trots en förbättrad räckvidd kan modellen inte mäta sig med konkurrenterna på marknaden där många, mer populära elbilarna ligger på samma prisnivå och räckvidd.

Modellen är en av få bilar som inte är säkerhetstestade av Euro NCAP. Som referens får moderbilen Ford Focus full pott med fem stjärnor och rimligtvis har Ford inte tummat på säkerheten till den mer moderna elversionen.

Med 53,5 poäng hamnade Ford Focus Electric på sista plats i Europaindex för elbilar. Den begränsade upplagan tillsammans med det låga betyget stärker intrycket av att Focus Electric endast är ett experiment där Ford försiktigt, nästan lite halvhjärtat försöker sig på elbilsmarknaden – utan någon större framgång.

Ford har stora planer för deras elbilsproduktion. Inom ett antal år är planen att de ska lansera över tio stycken nya elbilar och hybridmodeller. Av allt att döma behöver Ford lägga mer krut på laddbara bilar för Focus Electric är inte någon favorit hos biljournalisterna.

Intrycket överlag är att Focus Electric, trots vissa uppskattade egenskaper, är en ganska intetsägande bil. Sajten carbuyer.co.uk lyckas kort och kärnfullt summera det allmänna omdömet: 

”Ford Focus Electric erbjuder extremt låga driftkostnader men den är dyr att köpa och börjar redan kännas daterad i jämförelse med dess rivaler”

author image

Anton Unosson

Kontakta mig
logo nyteknik