ANALYS: Citroën C-zero – en elbil för en begränsad publik

På tionde plats i Europaindex med 64 poäng hittar vi Citroën C-zero, en elbil i den nya generationen med en räckvidd på cirka 150 km. Men trots C-zero's något futuristiska utseende och egenskaper gör olika faktorer att det här är en bil för en begränsad publik.

Citroëns C-zero lanserades år 2010 tillsammans med syskonmodellerna Mitsubishi i-MiEV och Peugeot iOn, där alla tre i princip är samma bil i olika förpackningar.

Trots modellens blygsamma storlek finns det tack vare en generös takhöjd plats för fyra vuxna och lite packning därtill. Norska klikk.no menar att trots dess ringa storlek (endast 3,47 meter lång) är C-zero funktionell invändigt.

”Estetiskt får inte interiören i C-zero något högt betyg men tack vare en enkel förarsits och överraskande bra utrymme i baksätet och bagageutrymmet får modellen ett godkänt betyg. Bakom ratten kan längre människor dock få problem med utrymmet, mycket på grund av brist på rattjustering”

”Skattebestämmelserna begränsar längd och bredd men tack vare rejäl takhöjd har tillverkaren lyckats trolla med utrymmet så att fyra vuxna och några matkassar faktiskt får plats i kupén.” – Vi Bilägare

Citroën beskriver C-zero som en stadsbil och det är tydligt att den är lämpad för korta transporter och står sig betydligt sämre när den testas på längre sträckor. Räckvidden för ett fulladdat batteri är inkonsekvent och beskrivs av samtliga testare som bilens svaghet.

”Räckvidden på 150 km faller snabbt ner till 96 km i daglig körning och det finns fortfarande mycket få platser att ladda en C-zero. Och om du hittar det så tar det sju timmar att ladda batterierna fullt.” – Autoexpress

”Naturligtvis beror den exakta räckvidden på hur man kör bilen, men också när och var. En kall kväll med helljus och luftkonditioneringen på kommer laddningen att tömmas mycket fortare. Köparen måste snabbt lära sig att räkna med de här faktorerna i sin färdplanering” – Autocar

Det som däremot är C-zero’s tydliga fördel är hur lättmanövrerad den är i körning i stadstrafik, mycket på grund av storleken och automatväxellådans dynamik. Något som både autocar.co.uk och autoexpress.co.uk menar är till bilens fördel:

”Modellen är smal vilket innebär att den smidigt glider in i luckor i trafiken och sikten från förarsätet är utmärkt. Den bakmonterade motorn innebär att den är lätt att manövrera”

”Den initiala accelelationshastigheten gör den idealisk för stadstrafik, medan den automatiska växellådan och tysta elmotorn gör det mycket avkopplande att köra i stopp-start-trafiken”

Som många andra elbilar har C-zero nackdelen att den fortfarande är dyr i nypris. Det du sparar i bensinkostnader får du hosta upp vid inköpet eftersom priset vanligen ligger på 360 000 svenska kronor. Både norska och svenska experter har reagerat på det höga priset i sina tester.

”Kostar lika mycket som en Volkswagen Golf men är inte lika mycket bil”, det konstaterar vg.no i deras recension. Däremot påpekar klikk.no att det kostar ungefär 80 % mindre att ladda en C-zero än om du ska tanka fullt i en likvärdig dieseldriven bil.

Vi Bilägare har också priset på minuskontot när det gäller C-zero men menar också att det är en spännande framtidsbil.

”En av de mest udda och spännande bilar du kan köpa just nu, men prisvärd – aldrig!”

De flesta testare och biljournalister är överens om att C-zeros komfort är ungefär vad man kan förvänta sig av en bil i den storleken. När det gäller säkerheten visade testerna från EuroNCAP att betyget inte kunde bli bättre än fyra stjärnor av fem möjliga.

Vad får du om du köper en Citroën C-zero? En smidig bil för dig som vill pendla konstadseffektivt till och från ett jobb i en innerstadsmiljö. Men konkurrensen bland dagens elbilar är hård och C-zero står sig inte särskilt väl i jämförelse med sina kamrater med sina 64 poäng på Europaindexen. Det räcker inte längre än till plats 10 av 13 bland elbilarna.

Den begränsade räckvidden är ett uppenbart problem för alla som har provkört och recenserat modellen. Med ett i sammanhanget högt pris och ett något begränsat användningsområde får Citroën C-zero svårt att hävda sig mot andra bilar i samma klass.

author image

Anton Unosson

Kontakta mig
logo nyteknik