ANALYS: Toyota Prius Plug-in Hybrid - Love or hate?

Prius Plug-in Hybrid hamnade på en jumboplats i vår första sammanställning av Europaindex för laddhybrider. Hur kunde det hända? Är bilen som kallas “marknadens mest effektiva laddhybrid” verkligen så hatad?

Låt oss titta närmre på känslorna som Prius Plug-in Hybrid rör upp hos Europas bilexperter:

Toyota revolutionerade bilbranschen när de lanserade världens första serietillverkade hybridbil år 1997, vid namn Prius. Och visst har den japanska biltillverkaren gjort ett fantastiskt jobb med att förändra den globala bilmarknaden med Prius-modellen, både hos konsumenter, företag och tillverkare.

Frågan vi ställer oss nu är dock om Toyota fortfarande hänger med i utvecklingen, 20 år senare? Kort och gott verkar det inte så. Åtminstone inte om vi ser till Prius i plug-in-version.

Andra generationen av Prius Plug-in Hybrid lanserades förra året och sätter enligt Toyota själva “en helt ny standard för laddhybrider” tack vare sin effektivitet.

Men när Europas bilexperter får säga sitt är känslorna blandade.

“När Toyota nu lanserar andra generationen Prius Plug-in är de fullt medvetna om att de måste göra ett bättre jobb än tidigare. Vi har kört nykomlingen och det är tydligt att Toyota har lyssnat till kunderna” – Bilnorge

“Toyota Prius Plug-in Hybrid är verkligen säregen. Det gäller sättet den kör på (nyckelord: gummibandseffekt), det extrema utseendet (bara Toyotas Miraj ser lika krass ut), det odiskutabelt dåliga bagageutrymmet och det löjligt höga priset. Sammantaget kan jag förstå alla som inte väljer Plug-in-Prius” – Autonews

“Efter att ha testat bilen i en veckas tid är jag väldigt osäker på om den borde sågas som en förlorad möjlighet eller om den borde hyllas för att helt enkelt vara bäst för sitt ändamål” – Side3

“Det här är en smart bil med några väldigt fina funktioner [...]. Men det är helt enkelt inte bilen som återställer Toyotas rykte som ägaren och innehavaren av den bensin-elektriska regelboken” – Autocar

Så exakt vad älskar och hatar biljournalisterna egentligen hos Prius Plug-in Hybrid? Låt oss göra två listor.

Saker experterna älskar:

❤️  Lång elektrisk räckvidd och låg förbrukning. Laddhybrider har ofta imponerande räckvidds- och förbrukningssiffror på pappret, men i verklig trafik kan miljöprestandan se helt annorlunda ut. Prius Plug-in håller dock (åtminstone nästan) vad den lovar på denna punkt och imponerar på experterna. I ett test av tyska bilist­organisationen ADAC fick den högsta betyg och norska Side3 skriver så här i sitt omdöme:

“Liksom varje uppladdningsbar hybrid blir förbrukningen högre, ju längre du kör utöver batterikapaciteten. Men vår erfarenhet är att bilen vid långa distanser hamnar på den uppgivna förbrukningen hos en standard Prius – vilket är marknadens bästa. Och då snackar vi om att den förbrukningen kan uppnås utan att anlägga en försiktig körstil. 15 mil på runt 0,30 liter per mil får man vara ganska nöjd med.”

❤️  Tyst och bekväm körning i elektriskt läge. Vad Europas experter tycker om körningen skiljer sig givetvis lite åt, men generellt uppskattar de det elektriska läget.

“När du startar och kör iväg med en Prius PHEV är den precis som en elbil. Tyst och med snabb acceleration. Du märker heller inte mycket av bensinmotorn utan bilen reagerar och agerar mer som en elbil” – Allt om bilar

Saker experterna hatar (eller åtminstone ogillar):

💔  Begränsat utrymme för passagerare och bagage. Experterna är eniga om en sak: batteriet och eldriften hos Prius Plug-in har krävt stora kompromisser vad gäller utrymmet. Något de inte gillar: “Den erbjuder tyvärr bara fyra platser och ett bagageutrymme som begränsats av batteriet” konstaterar exempelvis schweiziska Blick.

💔  Interiör av blandad kvalitet. Meningarna om laddhybridens interör går isär, men de flesta uttrycker en besvikelse över att det finns lågkvalitativa kompontenter. Så här skriver brittiska Whatcar:

“Det ser high-tech ut och det finns sektioner av glänsande detaljer som kan fås antingen i blank svart eller vitt, med matchande läder. Olyckligtvis får du överallt annars hårdplast och trots att Toyota kastar in några få mjuka ytor med i mixen så är det inte tillräckligt för att rättfärdiga bilens höga prissättning.”

💔  Högljudd och otrevlig bensinmotor. Som tidigare nämnts uppskattar Europas biljournalister körningen i elektriskt läge. Men när batteriet är tomt och enbart bensinmotorn återstår blir upplevelsen sämre.

“Bensinmotorns tendens att högljutt accelerera mot sitt röda streck när du trycker ner gaspedalen mer än 50% förblir ett avskräckande, överhängande spöke” – Autocar

Beskrivningen ovan må vara lite överdrivet svartvit, men den visar tydligt hur Prius Plug-in Hybrid väcker mängder av känslor hos Europas biljournalister (och då har jag inte ens nämnt designen, som är en riktig vattendelare).

På det stora hela väger dock nackdelarna tyngre än fördelarna och experterna ger den relativt låga betyg. Omräknat till Europaindex blir det 69,1 poäng och Prius Plug-in Hybrid hamnar på en sistaplacering när vi för första gången sammanställer listan för laddhybrider.

Det råder alltså ingen tvekan nu: Toyota kan inte längre leva på sin framgångsrika historia – konkurrenterna har kört ikapp och förbi.

Prius Plug-in Hybrid är hopplöst på efterkälken.

Europaindex: 69,1 av 100 (ett snitt baserat på 17 tester)

author image

Johanna Petersson

Kontakta mig
logo nyteknik