Test: Mercedes AMG E63s kombi – en familjebil med krut i

En familjebil som levererar praktiska utrymmen och löftet om att man ”alltid hinner”.
Alla Tjänstebilar levde vardagsliv med en Mercedeskombi som inte kompromissar med körglädjen.

En familjebil ska vara vardagspraktisk, säker och rymlig. Så långt håller nog de allra flesta med. Barnstolar, idrottsutrustning, matkassar och prylar i massor ska kunna lastas utan begränsning. Men behöver bilen då vara tråkig bara för att den uppfyller grundpremisserna?
Svaret är självklart nej, och det finns en hel del intressanta alternativ för de föräldrar som vill ha ut mer än lastförmåga och isofix-fästen av sin bil. För dem har Mercedes en trio alternativ av stora E-klassen.

Samtliga tre har beteckningen AMG där ”minstingen” E53 kommer med 435 hästkrafter. Därefter följer E63 med en V8 om 571 hk och det hela toppas av med E63s med nätta 612 hästar. Och det är den sistnämnda som vi har fått känna på under en vecka.

Missa inte vårt test av Volvos nya S60!

När man kliver in i bilen är grunden sig lik från övriga Mercedesmodeller av senare snitt. Skärmar, knappar och vred för infotainment känns igen. Men när man sjunker ner i förarsätet märks det att det finns andra intentioner. Stolarna är fasta och stödet i både säte och rygg skvallrar om att det här är en prestandastinn varelse – inte någon ”taxi-Merca”
Visst, det finns rätt många modeller som försöker förmedla sportighet genom att ha hårda racingstolar, men här handlar det om mer än pretentioner.

Ett tryck på startknappen och man får en audiovisuell bekräftelse på att det här är en bil med det lilla extra. V8:an levererar är härlig och absolut en glädjekälla – eller som en av döttrarna utryckte det ”wow”. Här är det absolut känslan av att ”nu tänder pappa raketen”.

Väl i väg så visar bilen direkt finess. Efter den inledande hälsningen klaras lunket till skola och dagis av med hälften av cylindrarna avstängda. När leveransen är genomförd ökas tempot på och oavsett trafiksituation infinner sig insikten att man i stort sett alltid hinner. Kraften i motorn finns alltid tillgänglig och beredvilligt står den till tjänst oavsett om det är en omkörning eller att man ska hinna innan rödljuset slår till.

Och med den kunskapen kommer... lugnet. V8:an har enorma resurser och skulle det vara riktigt brådis så kan man starta sin resa i sådan hast att de flesta sportbilar skulle ha svårt att hänga med. Och trots att det kanske är fel att jämföra en prestandahöjd E-klass med just sportbilar – är det en riktigt kul bil att köra både i vardagen och när man får tid över och det börjar svänga lite.

Och här kommer det fina i kråksången: trots V8 och uppstyvat chassi är det fortfarande en E-klass – och det innebär att man har samma batteri med körassistenter och teknik som i den vanliga bilen. Vid längre pass på landsvägen innebär det att man kan slappna av och låta adaptiv farthållare, filhållare och styrassistent hjälpa till. På så sätt kan man spara sig till när det är lite roligare körning.

Styrningen är rejält viktad och förtroendeingivande – något som är otroligt viktigt med tanke på hur stor bilen faktiskt är. Och med tanke på de stora fälgarna och den låga däcksporfilen är precision av yttersta vikt när man ska kryssa mellan potthål och vägskador. För de gånger man inte undviker dem – gör sig komfortkompromissen påmind.

Men med det sagt är faktiskt AMG-bilen inte onödigt hård och stötig. I chassinställningen komfort klarar man sig väldigt bra. Det man däremot får offra är att den låga däcksprofilen ger sämre ljudkomfort i höga hastigheter.

Om man ska peka på något sorgligt med prestandakombin så blir det miljöhänsynen och priset. Dessvärre innebär V8:an att det släpps ut mer koldioxid än vad en snåltrimmad 1,6-litersdiesel gör. Och för att ens börja snegla mot prislappen krävs det rejält med kapital. E63s startar på 1 237 900 kronor – vilket är nära nog tre stycken E-klass av instegsmodell. Sedan ska ju en del tillvalskryss till.

Men för de som mäktar med sitt miljösamvete och den finansiella tröskeln: Mercan är en finstämd mångkonstnär som kombinerar prestanda och känsla – med praktiskt utrymme och finess.

Fakta Mercedes AMG E63s kombi

Pris: från 1 237 900 kr
Årsskatt: 11 112 kr

Motor: 4,0 liters V8
Maxeffekt: 612 hästkrafter
Maximalt vridmoment: 850 Nm
Acceleration 0-100 km/h: 3,5 sekunder
Växellåda: 9-stegat automatlåda
Officiell blandad bränsleförbrukning: från 9,1 liter/100 km
Officiellt koldioxidutsläpp: 206 g/km
Bränsleförbrukning under testveckan: 13,0 liter/100 km

author image

Felix Björklund

Kontakta mig
logo nyteknik