Frankfurt Motorshow: Audi Aicon har varken ratt eller pedaler

Med designstudien Audi Aicon visar märket med de fyra ringarna upp en autonom Audi för framtiden – utan varken ratt eller pedaler.

Som designkoncept visar den fyrsitsiga studien prov på både den exteriöra och interiöra designen för nästa årtionden. Teknikstudien förenar innovationer i drivlina, chassi, digitalisering och hållbarhet. Audi Aicon är konstruerad för ren eldrift och beräknas kunna köras mellan 700 och 800 km på en enda laddning.

Spektakulär exteriör

Audi Aicon är spektakulär från varje vinkel. Bara storleken – med en längd på 5,444 mm, bredd på 2,100 mm och höjd på 1,506 mm – placerar den i det övre toppsegmentet i D-klassen.

LED-teknik som förmedlar information och känslor

Fram- och bakpartiet saknar vanliga strålkastare. Istället finns helt digitala skärmytor som består av hundratals triangelformade pixelsegment. Runt Singleframe-grillen finns stora ljusfält, i vilka – liksom i bakpartiet – mer än 600 3D- pixlar är arrangerade. De stora ytorna och höga pixelantalet möjliggör visuella animationer i alla färger. Audi Aicon är därmed inte bunden till en statisk design av dagsljusen, utan kan snarare anpassa dem till trafiksituationen och sina passagerare.

Plats, form, funktion – interiören

Audi Aicon har dörrar som öppnar upp mot motsatt håll. Det finns ingen B-stolpe. Den ljusa interiören förstärker det rymliga intrycket och avsaknaden av ratt och en klassisk instrumentbräda ger en känsla av öppenhet och bredd. Den rymliga känslan understryks ytterligare av de stora glasytorna, det transparenta taket och den låga sidolinjen.

Digital interiör

Audi Aicon är en exempel på det paradigmskiftet som det pratas om i bilvärlden. Det räcker med ett ögonkast för att inse att alla reglage och skärmar saknas. Varken ratt, pedaler, knappar eller instrumenten. Istället lugna rena ytor och en mittdisplay under vindrutan. Så snart passagerarna stiger in blir interiören levande. Den främre skärmen lyser upp med en välkomsthälsning. PIA, den Personliga Informations Assistenten känner igen passageraren genom dennes telefon och aktiverar de personliga inställningarna av exempelvis klimatanläggning, stolsinställning och infotainmentsystem. Navigationssystemet väntar in en destinationsinställning och alla tillgängliga kommunikationskanaler är uppkopplade.

Drivlina och chassi optimerat för längre sträckor

Redan formgivningen av Audi Aicon avslöjar att det är en bil för framtiden. Detsamma gäller tekniken i bilen. Den utgår från en trafiksituation där autonoma bilar är självklara på alla gator. Trafikanterna är uppkopplade till varandra och der omgivning.

Aicon bromsar primärt genom energiåtervinning och laddar därmed batterierna. Bromsskivorna är flyttade från hjulen till en plats nära drivlinan. Det förbättrar aerodynamiken i hjulen eftersom de inte längre behövs någon luftkylning, vilket alltid är förenat med turbulens. En annan effekt är sänkningen av den ofjädrade massan.

Informationen är hämtad från ett pressmeddelande från Audi. Läs hela här.

author image

Redaktionen

Kontakta mig
logo nyteknik