FÖRSTA TESTEN: Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+

2015 lanserade Mercedes den SUV som vi motorjournalister ansåg var ”bäst i klassen”. Under de två år som gått så har det hänt mycket inom segmentet, men GLC har hållit fanan högt och ännu högre blir det nu.

Jag talar inte bara om ljudet och priset som är betydligt högre än tidigare, utan om en prestanda som lämnar konkurrenterna bakom sig…tillsvidare. AMG GLC 63 S 4MATIC+ är ett resultat av AMG:s höga tekniska kunnande, där man tagit en av marknadens finaste SUV och skapat, vad jag skulle vilja kalla, ”marknadens högsta sportbil”. Som första svenska motorjournalist fick jag nöjet att testa denna skapelse i modellens hemtrakter.

Varför jag använder uttryck som ”tillsvidare” och ”idag” har att göra med att ”de andra stora tyska tillverkarna” inte gillar att bli frånåkta, framförallt när deras grundmodeller har lanserats senare än GLC. Men just nu är det alltså Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+ som är herre på täppan vad gäller prestanda.

Vi talar om en SUV utrustad med samma motor som AMG GT C och E 63 S, det vill säga en 4.0 liter V8 med dubbla turbo. I testbilen utvecklar den 510 hk och 700 Nm vridmoment som är fullt tillräckligt för att skicka iväg den två ton tunga SUV:en från stillastående till 100 km/h på 3,8 sekunder! Toppfarten är elektroniskt spärrad till 250 km/h, men den går att ta bort för ”en ringa summa”.

Det som tidigare var avgörande för hästkrafter och prestanda, antal cylindrar och cylindervolym, har nu ersatts av avancerade dataprogram. Den AMG GT C  jag testade i somras hade 558 hk och ur E 63 S klämde man ut hela 612 hk, båda med samma maskin som sitter i AMG GLC 63 S. Eftersom hästkrafterna och vridmomenten numera är ”mappade,” så har man hållit tlllbaka lite på styrkan i SUV:en.

Precis som alla äkta AMG varianter, är även AMG GLC 63 S utrustad med AMG Speedshift MCT, som är en 9‑stegade automatlåda med extremt snabb växling. I tillägg har den även AMG Performance 4MATIC+, en fyrhjulsdrift som med hjälp av en avancerad kraftdistribution mellan fram- och bakhjulen och som garanterar ett optimalt grepp oavsett underlag. Men innan jag går in på känslan att köra denna "maskin", börjar vi med en "okulärbesiktning" av GLC:s prestandamodell.

Ett otränat öga ser kanske inte vad som skiljer Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+ från en något extra utrustad GLC, så låt mig berätta om några signifikativa detaljskillnader. Grillen har en Pan Americana design, precis som AMG GT S. Från sidan märks framförallt de feta 20” AMG-hjulen med de stora ventilerade bromsskivorna och röda AMG-bromsoken. Bak märks skillnaden främst av de fyra avgasrören på varsin sida om en diffuser och ovanför bakrutan, en spoiler som inte bara sitter där för utseendets skull. Markfrigången är något lägre än "vanliga" GLC, men vem vill köra den i terrängen?

Interiört är det inte så förfärligt mycket som skiljer från en välutrustad standardversion. De signifikativa skillnaderna är de härliga AMG-sportstolarna, den sköna, grova ratten och de snygga AMG-instrumenten. Utformningen av förarmiljön är föredömlig och infotainmentsystemets menyer och kontrollfunktioner är lättarbetade. Komforten i baksätet är bland de bättre i klassen och bagageutrymmets lastförmåga på 550 – 1 600 liter är även det riktigt bra.

Förutsättningar för testkörningen i bergen söder om Stuttgart, var kanske inte de allra bästa för att fullt ut testa prestandan…eller så var det just det? Temperaturen växlade mellan 3-15° och det regnade mest hela tiden. Blöta vägar, dimmiga berg, överhängande risk för lövhalka och stora feta sommardäck väntade mig.

Testen började med ett par mil på Autobahn. Det kraftiga regnandet hindrade mig från att fullt ut testa bilens förmåga, men det märktes tydligt att AMG GLC 63 S 4MATIC+ var ämnad för att abonnera på vänsterfilen. I hastigheter som för dagen sällan översteg 120 km/h så kändes bilen oerhört stabil. Att den dessutom var tystare än jag hade föreställt mig, gör detta till en riktigt skön långfärdsvagn. De enda gångerna ljudet gick upp var när man accelererade och det sköna AMG brölandet adderade sin skönsång till upplevelsen.

Bergen söder om Stuttgart kallas Schwäbische Alpen och även om bergen inte är i samma klass som i Alperna, så är vägarna inte långt ifrån. Det är slingrande vägar med hårnålskurvor och stora höjdskillnader. Som gjort för prestandabilar med väghållning i världsklass. AMG GLC 63 S 4MATIC+ är utrustad med luftfjädrings-chassi med adaptiv stötdämpning som optimerar väghållningen oavsett om det handlar om landsvägskörning eller den aktiva körning som jag skulle utsätta bilen för.

Med hjälp av de fyra körprogrammen som AMG Dynamic Select erbjuder, är det lätt att hitta den inställning som passar bäst. Eftersom modellbeteckningen innehåller ett ”S” så finns det även ett program som heter ”RACE”. Det programmet ger högsta möjliga sportighet i fråga om gasrespons, motorvarvtal och växlingstider och inget jag rekommenderar de som inte vet hur man kör prestandabilar på gränsen. Så självklart valde jag ”RACE” för körningen på de våta och hala bergsvägarna. Jag var ju ändå här för att testa gränserna…eller?

Eftersom programmet jag valde stänger av alla elektroniska stabiliseringshjälpmedel, så var det samspelet mellan mig och bilens råa kraft som skulle avgöra om jag skulle klara mig fram till lunchen i Metzingen. Nu hör det till saken att det finns annan trafik att ta hänsyn till, vilket är A och O när jag testar bilar. Trots detta fanns det gott om sträckor där jag kunde släppa på ordentligt. Blandat med breda uppställ i hårnålskurvor där fyrhjulsdriften verkligen fick bekänna färg och snabba accelerationer uppför bergsvägarna, njöt jag av varje sekund. AMG GLC 63 S 4MATIC+ gjorde precis vad jag ville att den skulle göra och det med bravur!

Självklart är AMG GLC 63 S 4MATIC+ utrustad med alla förarstöds- och säkerhetssystem som finns tillgängliga hos Mercedes, vilket gör modellen inte bara snabb utan oerhört säker. Nu kanske det finns några som undrar vad bilen kostar och vilken förbrukning den har? Svaret på den första frågan är 854 900 kr. Det finns även en 476 hk variant utan ”S” för 774 900 kr, men det är en försumbar skillnad med tanke på vad du får för extra 80 000 kr. Ja just ja. Förbrukningen är 10,7 l/100 km vid blandad körning och CO2 är 244 g/km, men ärligt talat: är det verkligen så viktigt när man väljer en 510 hk prestandabil?

 

FOTO: Håkan Nilsson & Daimler AG

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik