En 50-åring med hög status

Mercedes prestandamodeller med beteckningen AMG, har länge varit många bilälskares dröm. Idag finns det hela 29 modeller att välja på och jag testade några av dem på bana.

Hans-Werner Aufrecht och Erhard Melcher (Grossaspach är Aufrecht födelseort och det kompletterar namnet AMG) arbetade tidigare på Mercedes racing-avdelning. 1967 beslutade de sig för att starta ett eget företag med syfte att plocka ut ännu mer prestanda ur Mercedes motorer. Efter flera framgångsrika år på racingbanor, blev företaget Mercedes officiella partner 1990. Hittills i år har man i Sverige sålt drygt 200 renodlade prestandavagnar från AMG fabriken i Affalterbach.

 

För att fira dessa framgångsrika femtio år, bjöd därför Mercedes in ett antal nordiska journalister till Falkenberg Motorbana för att få testa några av modellerna i deras ”rätta” miljö, på en snabb racerbana. Här fanns allt från SUV (baserad på A-klass) till Mercedes senaste prestandatillskott AMG GT R, ett grönt monster på 585 hk som satt rekord på legendariska Nürburgring, också kallat ”det gröna helvetet”.

"Rekordmaskinen" AMG GT R med 585 hk. Inte starkast men snabbast.

Den fick vi dock inte testa, men väl andra brutala modeller som skickade strömmar av välbehag genom kroppen när racingambitionerna väcktes till liv igen. Men det handlar inte enbart om makalös prestanda på bana utan om det faktum att om bilen klarar av de påfrestningar vi utsätter den för när vi kastar oss runt racerbanan, då klarar den även vardagskörningen utan problem.

AMG A45 är minstingen med 381 hk och en låg vikt

AMG CLA45 har också 381 hk men större bagageutrymme

AMG CLA45 finns även som sedan

AMG C63 Cabriolet med 476 hk finns även med 510 hk

Jag talar om ett tekniskt samspel som genomsyrar varje modell. En väghållning som är optimal på bana och komfortabel på vanliga vägar. Möjligheterna att kunna leka när andan faller på och transportera familjen på ett säkert och tryggt sätt ackompanjerad av motorvärldens kanske sexigaste ljud.

Varje ”äkta” AMG modell (alltså ingen med det kosmetiska AMG tillvalspaketet) är en unik bil. Till skillnad från de flesta tillverkare så produceras inte motorerna på löpande band. Istället byggs dessa för hand av en och samma person. Man kallar filosofin ”One man, One engine”, det vill säga: precis som när Aufrecht och Melcher startade företaget för femtio år sedan. Motorbyggarens namn och namnteckning finns på varje enskild motor.

AMG GT S är en av de läckraste bilarna idag.

AMG GT S finns även som roadster. (Test i juni)

AMG C43 Cabriolet med 367 hk. (Test i juni)

AMG E63 S med 612 hk. Snabbaste sedanen. (Test i juli)

Under sommaren kommer jag att skriva om några av de modeller vi testade på Falkenbergs snabba bana. Det krävs ju lite mer än 20-30 varv runt en bana för att verkligen få känslan för vad dessa bilar klarar av. Jag har redan skrivit om AMG S63 4MATIC Cabriolet och AMG E43 4MATIC. I sommar kommer du att få läsa om bl.a. AMG GLA45 4MATIC, AMG C43 Cabriolet, AMG GT Roadster och den extrembrutala AMG E63S 4MATIC. Till dess får ni hålla tillgodo med några bilder från 50-års jubileet på Falkenbergs Motorbana.

 

FOTO: Håkan Nilsson &  Mercedes-Benz

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik