Mercedes AMG GT C Roadster - En kärleksförklaring

Kära läsare, ni får ursäkta mig för detta kommer att bli en kärleksförklaring till Mercedes AMG GT C Roadster, något av det häftigaste jag testat.

Inte för att den har en makalös prestanda som med ett gudomligt brölande lämnar det mesta bakom sig, utan för att det är en av de läckraste bilar som erbjuds på marknaden idag. Separationsångesten som jag upplevde när jag lämnade igen denna underbara bil, framkallade något blött i ögat.

 

Aldrig har jag kört en bil som väckt så mycket uppmärksamhet från omgivningen. Under den dryga vecka som jag njöt med taket nere (och uppe), fotograferades bilen av förbipasserande bilar, söndagspromenerande pensionärspar, motionscyklister och ett par busslaster med asiatiska turister som föredrog bilen som motiv över slottet i Gamla Stan.

Vakter släppte in bilen på det annars avstängda Djurgården efter att nyfiket frågat om prestanda och pris. Patrullerande poliser i en Volvo XC70 gjorde tummen upp efter att jag släppt lös lite på Strandvägen. Det här är definitivt ingen bil att försöka vara anonym i och det är inte heller vad köparna med största sannolikhet vill.

Mercedes AMG GT C Roadster bygger vidare på den numera nedlagda Mercedes AMG SLS med måsvingedörrar som i sin tur hämtade sin inspiration från 50-tals klassikern 300 SL eller ”Gullwing” som den också kallas. Fronten ger ett kraftfullt intryck med den stora Panamericana-grillen och de stora luftintagen under LED-framljusen.

Men det som fångar ögat är den låååånga motorhuven som döljer en handbyggd 4-liters V8 med biturbo som utvecklar 558 hk. Med ett vridmoment på 680 Nm skickas man iväg 0-100 km/h på 3,7 sekunder. Denna kraft känns som 2,7 sekunder med taket nere då ljudet och känslan blir ännu mer påtagligt. (Taket fälls ned och upp på 11 sekunder i farter upp till 50 km/h.)

Med en deklarerad förbrukning vid blandad körning på 11,4 l/100 km måste man ändå säga att bilen är förhållandevis bränslesnål…om man håller sig borta från att testa den brutala kraften, vilket är i det närmaste omöjligt. Med ett CO2 värde på 259 g/km så kan man inte heller kalla sig speciellt klimatsmart. Det finns andra bilar för det.

Bakifrån ser bilen ännu mer kraftfull ut. Den runda formen och det smala bakljuset för tankarna till en av bilhistoriens vackraste bilar: Jaguar E-Type. De två stora avgasrören och luftutsläppen bakom de breda däcken, vittnar om och kraft. Här finns en spoiler som kommer upp automatiskt i farter över 100 km/h.

En sak man dock måste tänka på, framförallt när man parkerar bilen vid en trottoarkant, är att bakdelen är bredare än fronten. Eftersom de feta 305/30 ZR 20 däcken ska få plats, skiljer det några centimeter från framändan där den ”bara” har 265/35 ZR 19 däck.

Sittbrunnen, som är rätt uttryck för kupén, är placerad strax framför bakhjulen precis som sig bör i en äkta roadster. Här hittar vi alla tänkbara funktioner som bidrar till att man inte gärna vill lämna bilen. De fantastiskt sköna AMG sportsätena i kombination med den ”feta” mittkonsolen i borstad aluminium, är riktigt läcker att se på.

Här hittar vi ett antal kontroller som justerar bilens dynamik. Det handlar om inställning av olika körprogram som går mellan Individual (för egen inställning) Comfort, Sport, Sport+ och min favorit Race som släpper på allt. Man kan justera stötdämparnas hårdhet, helt stänga av antisladdsystemet och öppna upp spjällen i ljuddämparna för ett ljud som är så fläskigt att män i övre medelåldern blir som små pojkar.

Precis som i övriga Mercedes modeller är även denna best utrustad med ett infotainmentsystem placerade mitt på instrumentpanelen. I den finns ett utmärkt navigationssystem som till skillnad från många andra hänger med i högre farter.

Här finns även kontroller för det fina ljudsystemet (som man sällan använder då skönaste musiken kommer från motorn), bilens inställningar, handsfree telefon, media etc.  

Ventilationen kontrolleras med mer konventionella knappar, likaså stolsvärmen för kalla dagar och stolsventilationen för varma sommardagar. Nackstöden innehåller så kallade Airscarfs som blåser ut varm luft när man kör nedcabbat i lite svalare väder. En riktigt skön funktion som gör bilen ännu mer användbar långt in på hösten och tidigare på våren.

Hur känns det då att föra fram en nästan fem meter lång bil med en motorhuv som aldrig verkar vilja sluta när man sitter djupt nedsjunken i stolarna och en teknik som i stort är anpassad till snabba banor? Det är nästan omöjligt att förklara med ord, men om jag ska ge mig på ett försök så är fantastiskt det första som dyker upp i mina tankar.

Den råa kraften som skjuter iväg mig, känns fullt kontrollerbar även i Race-läget. Styrningen är skönt anpassad och direkt. Dessutom styr den även på bakaxeln! Väghållningen vid aktiv körning kan inte bli bättre och i Comfort-läget är det även en riktig landsvägskryssare. Det här är så bra att det nästan är overkligt!

Mercedes AMG GT C Roadster är en bil för de som verkligen uppskattar värdet av handbyggd teknik i absolut toppklass, paketerat i en vacker kaross med klassiska roadster attribut. Som ni redan förstått av min ”kärleksfulla” text så är detta ingen bil för de som önskar att vara anonyma eller fokuserar på förbrukning och miljö. Det här är en bil för den verklige livsnjutaren.

Priset för att njuta i denna skapelse börjar på 1 324 000 kr för GT-modellen med 476 hk. Jag testade GT C som börjar på 1 614 000 kr. För de extra pengarna får man inte bara åttioen mer hästkrafter och lite kosmetika som t.ex. snyggare 5-ekrade AMG fälgar, utan även teknik från värstingmodellen GT R och bakaxelstyrningen.

Nu tänker du säkert: ”Finns det inget dåligt med den här bilen?” Jodå. Det begränsade bagageutrymmet och det ännu mer begränsade bankkontot. Det är de enda negativa jag kan tänka på just nu. Just ja! Så har vi ju november till april, men det kan man ju inte påverka...eller?

 

FOTO & FILM: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik