TEST: Audi SQ7 TDI – Marknadens häftigaste diesel SUV

2015 lanserade Audi den senaste generationen av sin stora SUV, Q7. Inte lika brutal design som föregångaren utan med en mer återhållsam design som mottogs med blandade känslor, framförallt vad gällde den gigantiska grillen.

Lanseringen skedde ungefär samtidigt som nya Volvo XC90 började rulla ut från Hisingen och direkt var de primära konkurrenterna utsedda av oss motorjournalister. Volvo vann på sin snygga design medan Audi hade en klar fördel vad gällde tekniken som var överlägsen.

Men som så många gånger tidigare så lät svenskarnas känslorna styra valet av bil och Audi Q7 hamnade klart efter Volvo i statistiken. Designen och ursprunget fällde avgörandet. Men tiderna förändras och konsumenternas beteende likaså. Många började förstå att en stor bil som dessa två, behöver ett par cylindrar till för komfortens skull. Audi Q7 började sakta plocka in positioner, framförallt med den överlägsna Q7 e-Tron som är en av de bästa laddhybrider som tillverkats.

2016 var det så dags för Audi att verkligen visa var skåpet ska stå när det gäller teknik och prestanda. Man lanserade den überhäftiga SQ7 TDI med en elektrisk kompressormatad V8 dubbelturbodiesel på 435 hk, en förbrukning som den 6-cylindriga 3.0 TDI, prestanda som en sportbil och ett ljud som mer påminner om en fet amerikanare från det glada sjuttiotalet. Volvo XC90 var därmed hopplöst frånkörd på alla plan förutom kanske designen som fortfarande är mer elegant än Audin.

ANNONS: LADDA ELBILEN PÅ ICA

Detta ”monster” till SUV levererar hela 900 Nm vridmoment redan vid extremt låga 1 000 varv, så kraften är nästan lika omedelbar som i en Tesla.  Med hjälp av den 8-stegade tiptronic-lådan tar 0-100 km/h endast 4,8 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h, men det råder ingen tvekan om att den är kapabel för farter runt 300 km/h. Förbrukningen är mycket låg med tanke på kraften. Audi deklarerar 7,4 l/100 km, vilket faktiskt stämde! Den släpper ut 194 g/km CO2 och det blir inte billigt efter 1 juli 2018.

Den elektriska kompressorn eliminerar all turbolag genom att pressa in luft i turboaggregaten och medverkar till att bygga upp ett fullt laddtryck på bara 250/1000 sekunder. Kompressorn drivs av ett nytt 48-volts elsystem som även styr upp de aktiva krängningshämmarna. Den permanenta fyrhjulsdriften med självspärrande mittdiffrential gör att SQ7 hanterar all typ av körning på ett optimalt sätt, även extremt aktiv körning.

I standardutrustningen ingår bland annat den digitala instrumentskärmen Audi virtual cockpit, Navigation plus, LED-strålkastare, autobromssystemet Audi pre sense city, 20” fälgar och en skön 3-ekrad multifunktionsratt. Dessutom går den att utrustas med upp till 24 olika förarassistans- och säkerhetssystem.

Sammanfattning

Vill man köra stor SUV och samtidigt inte göra avkall på äkta körglädje, då är valet lätt så länge man har ett fett bankkonto. Det här är ingen billig bil, men som man brukar säga: ”Man får det man betalar för”. Priset börjat på saftiga 936 000 kr men det brukar inte räcka. De flesta vill nog plocka på en hel del ”godsaker” som står till buds. Testbilen var så nära fullmatad som det går att få och hamnade därför på 1 307 000 kr. Då stod bl.a. sportdiffrentialen med krängningsstabilisering för 72 400 kr, night vision för 25 500 kr osv.

Visst är det mycket pengar för en SUV, men jisses vilken SUV!

 

FOTO: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik