TEST: Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+

Det här är ett lysande exempel på vad som händer när Mercedes prestanda avdelning AMG får händerna på en E-Klass sedan. Det här är en ruskigt snabb bil som sätter det mesta på plats…än så länge.

Att nya Mercedes E-Klass som lanserades våren 2016 har fått idel beröm från motorjournalister över hela världen, är ett resultat av en ingenjörskonst som få kan konkurrera med. Låter man sedan ett av världens bästa tuningföretag lägga sin hand på modellen så är det ingen halvmesyr som kommer ut från sydtyska Affalterbach.

Det här är tveklöst en av de häftigaste bilar jag kört, med en brutal prestanda som bjuder på en körkänsla som man normalt hittar i supersportbilar och ett kopiöst brölande som får alla hår på kroppen att stå rakt ut. Samtidigt är det också en av de mest bekväma sedanerna som erbjuds på marknaden. Alltså det bästa av två världar, för att använda ett populärt uttryck som sällan passat så bra som här.

E 63 S är utrustad med samma 4.0 liters V8 som i AMG GT S, men effekten är högre. Med 612 hk och 850 Nm vridmoment, blir E 63 S den i särklass häftigaste E-Klass modellen som någonsin satt sina ”sulor” på vägarna.

De nya twinscroll turboaggregaten som är placerade mellan cylinderbankarna, bidrar till den brutala kraft som skickar iväg den drygt 2 ton tunga pjäsen 0-100 km/h på 3,4 sekunder. Grundmodellen har en spärrad toppfart på 250 km/h men de går att köpa till ett AMG Drivers Package som ger en toppfart på 300 km/h.

För att kunna plantera allt detta vridmoment till underlaget så är bilen utrustad med en AMG Speedshift 9-stegad MCT automatlåda som skickar ut kraften till samtliga hjul via en ny steglös koppling som via en dator styr kraften mellan bak- och framhjulen på några millisekunder. Fyrhjulsdriften kallas Performance 4matic + och är speciellt anpassad till AMG bilarna.

Att tala om bränsleförbrukning på en sådan här bil, känns normalt ganska oväsentligt, men inte i detta fall. AMG E 63 S är utrustad med cylinderavstängning under normal körning för att spara bränsle. Förbrukningssiffran vid blandad körning är 8,8 l/100 km och CO2 är 199 g/km. Riktigt bra med tanke på prestanda och vikt!

Den främre hjulupphängningen är helt ny och utrustad med en fyrlänksupphängning i aluminium för optimal styrkänsla. AMG E 63 S har även en ställbar luftfjädring, Air Body Control, som inte bara ger bilen en komfortabel känsla vid landsvägskörning utan även optimerar förhållandet vid aktiv körning.

Samtidigt som detta är en av de mest brutala bilar man kan köra så har den en förhållandevis anonym exteriör för gemene man. För ett tränat öga ser man omedelbart att fronten är kraftfullare med en kolfiberspoiler och skärmarna bredare. Bak avslöjar en kolfiberdiffuser, kolfiberspoiler på bakluckan och de stora dubbla avgasrören att detta är något speciellt. Den mattgrå lacken bidrar också till det speciella intrycket.

Interiört är det framförallt stolarna och ratten som skiljer bilen från en välutrustad E-Klass. Komforten är i absolut toppklass, både fram och bak. Behöver man mer lastutrymme så finns det även en kombivariant som kan ståta med titeln Världens Snabbaste Kombi!

Alla tänkbara förarstödsystem som ingår i E-Klass, hittar du även i AMG E 63 S. Men smakar det så kostar det. Sedanmodellen startar på 1 215 900 kr och det är lätt att lasta på utrustning för ett par hundra tusen till. Kombimodellen startar på 1 233 900 kr.

 

FOTO: Håkan Nilsson & Mikael Jonsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig
logo nyteknik