TEST: Audi SQ7 TDI – Marknadens häftigaste diesel SUV

TEST: Audi SQ7 TDI – Marknadens häftigaste diesel SUV

2015 lanserade Audi den senaste generationen av sin stora SUV, Q7. Inte lika brutal design som föregångaren utan med en mer återhållsam design som mottogs me...
FÖRSTA TESTEN: Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+

FÖRSTA TESTEN: Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+

2015 lanserade Mercedes den SUV som vi motorjournalister ansåg var ”bäst I klassen”. Under de två år som gått så har det hänt mycket inom segmentet, men GLC...
Frankfurt Motorshow: Audi Aicon har varken ratt eller pedaler

Frankfurt Motorshow: Audi Aicon har varken ratt eller pedaler

Ingen ratt. Inga pedaler. Framtidens Audi Aicon klarar mellan 700 och 800 kilometer på en enda laddning.
Lamborghini premiärvisar nya Aventador S Roadster

Lamborghini premiärvisar nya Aventador S Roadster

Sugen på ny tjänstebil? Med ett startpris på strax över 313 000 EUR är det dags att förhandla basbeloppsgränsen.
Ny grafisk identitet för BMW:s lyxmodeller

Ny grafisk identitet för BMW:s lyxmodeller

Som en del i BMW:s kommande modelloffensiv lanserar man en ny grafisk identitet för sina lyxmodeller som särskiljer dem som de mest exklusiva modellerna...
Veteranbilar i topp när superrika investerar

Veteranbilar i topp när superrika investerar

Veteranbilar, av exempelvis märken som Ferrari och Porsche, ligger kvar i topp på lång sikt när superrika investerar i så kallade "passionstillgångar" (p...
TEST: Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+

TEST: Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+

Det här är ett lysande exempel på vad som händer när Mercedes prestanda avdelning AMG får händerna på en E-Klass sedan. Det här är en ruskigt snabb bil som s...
Mercedes-Maybach 6 Cabriolet - Lyx, mera lyx och el

Mercedes-Maybach 6 Cabriolet - Lyx, mera lyx och el

Nu har Mercedes lyxbilsavdelning, Maybach, man tagit i så man håller på att spricka. En 5,7 meter cabriolet med art deco drag från Riva och modern teknik und...
Mercedes AMG GT C Roadster - En kärleksförklaring

Mercedes AMG GT C Roadster - En kärleksförklaring

Kära läsare, ni får ursäkta mig för detta kommer att bli en kärleksförklaring till Mercedes AMG GT C Roadster, något av det häftigaste jag testat. Inte för a...
TEST: Mercedes AMG C 43 4MATIC Cabriolet - ett strå vassare

TEST: Mercedes AMG C 43 4MATIC Cabriolet - ett strå vassare

Frågan är om man verkligen behöver all den kraft som den AMG optimerade motorn levererar, i en cabriolet. Fast det är ju klart att prestandan och ljudet ger...
En 50-åring med hög status

En 50-åring med hög status

Mercedes prestandamodeller med beteckningen AMG, har länge varit många bilälskares dröm. Idag finns det hela 29 modeller att välja på och jag testade några a...
BMW väcker liv i 8-serien

BMW väcker liv i 8-serien

1989 presenterade BMW en 12-cylindrig 2 dörrars coupé som fick beteckningen 850i. Nu har BMW presenterat en efterföljare som ska ta upp kampen med Audi R8, M...
TEST: Audi TT RS ger permanent ståpäls

TEST: Audi TT RS ger permanent ståpäls

210 hk mindre än superbilen Audi R8 V10 Plus märks inte när man drar på med öppna spjäll. Audi TT RS är en raket och ljudet lämnar inte mycket att önska. Vi...
Test: Mazda MX-5 RF – En tuff targa

Test: Mazda MX-5 RF – En tuff targa

Det finns de som älskar roadster och så finns de som älskar coupé. Mazda MX-5 RF är båda på sitt härligt speciella sätt.
TEST: BMW M550i xDrive är grym!

TEST: BMW M550i xDrive är grym!

BMW:s toppmodell (till M5 kommer) är ett monster! I ett plötsligt vintrigt Berchtesgaden, fick jag testa denna best med makalös prestanda och ett ljud som få...
717 vilda hästar

717 vilda hästar

Jänkarna har en djupt rotad förkärlek till stora motorer med mycket kraft, sådant som de flesta svenskar försöker avstå från, så JEEP Grand Cherokee Trackhaw...
logo nyteknik
Uppstartföretaget AEye använder solid state-lidar på ett nytt sätt. Fokuserade laserstrålar ger en högupplöst bild av specifika områden. Blixtsnabb bildigenkänning låter systemets kamera avgöra var riskerna finns.
S-tågen i Danmark ska bli förarlösa, och driften ska läggas ut på anbud.
En hypad superlastbil eller en hånad chipslastare? Teslas elektriska ”Semi” har skapat stor diskussion i branschen. Men transportsektorn verkar vara villig att satsa – och kön börjar bli rejält lång.
Fem personer har omkommit i en brand i Kinas huvudstad Peking, uppger landets regering.
Japanska företagen Toyota och Panasonic överväger att starta ett gemensamt bolag för tillverkning av batterier för elbilsmarknaden.
Scania överklagar som väntat EU-kommissionens fällning av bolaget tidigare i höst för brott mot EU:s konkurrensregler.
Affären är viktigare än tekniken. Så resonerar Ford när det gäller självkörande bilar. ”Vi måste ha en mer diversifierad inkomstmodell än taxiservice”, säger företagets marknadschef Jim Farley.
Kinas största biltillverkare, Baic, planerar att fasa ut förbränningsmotorn.
UPPDATERAD. Först kom pappersbatteriet som drivs av spott. Nu har samma forskarteam vid Bingham University presenterat ett biobatteri i form av ett tyg. Textilen använder bärarens svett för att alstra ström.
Det nya höghastighetståget mellan Berlin och München har drabbats av tekniska problem redan vid premiären.
En förare på fyra lastbilar – det kan bli verklighet inom kort. Sedan tio år tillbaka jobbar Scania med automation och nu har lastbilstillverkaren kommit så långt att man kan köra delvis obemannade fordonskonvojer. "Om kunderna inte ville ha det här så skulle vi inte jobba med det", säger Gunnar Tornmalm.
Boeings vd hävdade nyligen att de kommer att slå Elon Musk i rymdracet till Mars. Musks kaxiga svar? Do it - ”Gör det”.
På tio månader byggde Volkswagen elbilen avsedd för samåkning. Den har en räckvidd på över 30 mil och kan laddas till 80 procent på cirka 30 minuter. Med sin nya tjänst Moia hoppas tillverkaren ta bort en miljon bilar i Europas storstäder.
Den nya bensinaren är inte bara snål. Med gott om kraft och ett bättre vridmoment vid låga varv ska Renaults turboladdade 1,3-litersmotor bjuda på mer körglädje. Ingenjörerna har bland annat lånat teknologi från Nissan GT-R.
Unitis vd Lewis Horne skalade ner sitt liv till ett minimum, både rumsligt och mentalt, innan idén om Uniti kom till honom. ”Jag gillar att börja från noll och vara öppen för extrema förändringar”, säger han.